جدیدترین اخبار اقتصادی اتریش

جدیدترین اخبار اقتصادی اتریش

دسترسی سریع به محتوای صفحه

مقدمه

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در هفته اول شهریورماه ۱۴۰۰ مهم‌ترین اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در […]

جدیدترین اخبار اقتصادی اتریش

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در هفته اول شهریورماه ۱۴۰۰

مهم‌ترین اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در هفته اول شهریور ماه ۱۴۰۰ که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح زیر ارائه می گردد

پیشنهاد کانون پزشکان وین برای تزریق دوز سوم واکسن کرونا به کارکنان بیمارستان‌ها

خبرگزاری رادیو و تلویزیون اتریش: کانون پزشکان وین این واقعیت را موردانتقاد قرار می‌دهد که سومین دوز واکسن برای کارکنان بیمارستان‌ها برنامه‌ریزی نشده و معتقد است که پیش از وقوع فاجعه‌ای جدید این امر باید در اسرع وقت برای تمامی کارکنان صورت پذیرد و از استانداری خواسته است که زیرساخت موردنیاز برای آغاز واکسیناسیون دوز سوم را از ماه سپتامبر فراهم آورد. نایب‌رئیس کانون پزشکان وین هشدار داد که اگر کارکنان بیمارستان‌ها به‌اندازه کافی در برابر موج چهارم با نوع بسیار مسری Delta ایمن نشوند، در فصل پاییز بیشترین کشته‌ها از خود بیمارستان‌ها خواهد بود.

گزارش آژانس مالی فدرال اتریش در خصوص افزایش تقاضا برای اوراق قرضه دولتی

وینرتسایتونگ: پیش‌بینی‌های کنونی تحلیلگران بانک مرکزی اتریش بر این اصل استوار است که نرخ بهره اوراق قرضه دولتی یورو با بالاترین رتبه تا پایان سال بسته به مدت آن بین ۲۰ تا ۳۰ واحد پایه افزایش می‌یابد. آژانس مالی فدرال OeBFA در اتریش سامانه کنترل‌کننده بدهی‌های دولت فدرال است و در اصل به‌عنوان خزانه‌داری جمهوری اتریش فعالیت می‌نماید.

مانند دیگر کشورهای اتحادیه اروپا، اتریش در حال حاضر از برنامه خرید اوراق قرضه PEPP مربوط به بحران یورو سیستم – واحد سازمانی یورو متشکل از بانک مرکزی اروپا (بانک مرکزی اروپا) و بانک‌های مرکزی کشورهای حوزه یورو، بهره‌مند می‌باشد. طبق گزارش آژانس مالی فدرال بودجه دولت فدرال در سال گذشته با متوسط سالانه بازده منفی ۰.۳۲ درصد سال مالی را به پایان برده است که کمترین میزان در تاریخ جمهوری دوم اتریش می‌باشد. بااین‌وجود، این گزارش همچنین اظهار می‌دارد که میزان بدهی‌های دولتی اتریش ظرف ۱۸ ماه گذشته افزایش بی‌سابقه‌ای داشته است و این روند کسری مجدد بودجه را در پایان سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به دنبال خواهد داشت.

مطالعه: واکسیناسیون آهسته میلیاردها میلیارد دلار برای اقتصاد هزینه دارد

روند توزیع آهسته و ناعادلانه واکسن کرونا میلیاردها دلار هزینه برای اقتصاد جهانی در بر خواهد داشت. یکی از مؤسسات پژوهشی زیرمجموعه مجله اکونومیست در این خصوص میزان ضرر احتمالی را بررسی و محاسبه کرده است و به این نتیجه رسیده است که نبود واکسن کافی در سراسر جهان ضرری در حوزه تولید بالغ‌بر ۲.۳ تریلیون دلار به دنبال خواهد داشت و در این میان کشورهای درحال‌توسعه که درروند واکسیناسیون موفق نبوده‌اند یا سرعت کافی را نداشته‌اند، بار سنگینی را متحمل می‌شوند. در حال حاضر کشورهای صنعتی و پیشرفته، بحث از دور جدید واکسیناسیون می‌کنند، درحالی‌که کشورهای فقیر، همچنان امکان تولید و یا تهیه واکسن موردنیاز خود را نداشته‌اند. بر اساس این مطالعه حدود ۶۰ درصد از جمعیت کشورهای با درآمد بالا تا پایان اوت ۲۰۲۱ حداقل یک دوز واکسن در دریافت کرده‌اند که این میزان در کشورهای فقیر تنها یک درصد می‌باشد.

۴۱ درصد دوچرخه‌های خریداری‌شده جدید در اتریش برقی می‌باشند (کرونه)

کرونه: در سال ۲۰۲۰ بالغ‌بر ۴۱ درصد دوچرخه‌های خریداری‌شده در اتریش برقی بوده‌اند. بر اساس گزارش موسسه دلوئیت اتریش (Deloitte) در حال حاضر سهم دوچرخه‌های الکتریکی در اتریش از مجموع ۱۸ درصد بوده است. همچنین در پاسخ به پرسشنامه این موسسه، اتریشی‌ها دلایل خرید دوچرخه الکتریکی را، کاهش آلاینده‌های آب و هوایی و تندرستی اعلام کرده‌اند. همچنین این نظرسنجی حاکی از آن است که اکثریت اتریشی‌ها برای خرید چنین اقلامی ترجیح به مراجعه حضوری به فروشگاه‌ها دارند. این نظرسنجی از ۱۱۲۵۰ نفر در سراسر اروپا صورت پذیرفته است و ۷۵ اتریشی در آن شرکت کرده‌اند. این موسسه با توجه به آنکه لیزینگ دوچرخه در اتریش جدی گرفته نشده است، پیشنهاد داده که امکان اجاره دوچرخه الکترونیکی از طریق کارفرمایان که از آن طریق کارکنان به دوچرخه‌های باکیفیت بالا با تخفیف دسترسی پیدا می‌کنند، در اتریش چندان مورداستفاده قرار نگرفته است و فقط ۳ درصد از دوچرخه‌های الکترونیکی در گردش در این کشور دوچرخه‌های لیزینگی هستند.

شرکت خدمات پستی دی اچ ال، خط هوایی خود را در اتریش راه‌اندازی می‌نماید

استاندارد: شرکت خدمات لجستیکی آلمانی DHL حوزه خدمات پست هوایی خود را در اتریش با تأسیس خط هوایی مجزا توسعه می‌بخشد. این شرکت در فرودگاه لینز فعالیت خواهد کرد. فرودگاه لینز به‌عنوان ‌هاب مرکزی حمل‌ونقل هوایی در اتریش به شمار می‌آید. سهام شرکت هوایی دی اچ ال اتریش، به‌طور کامل متعلق به شرکت لجستیکی Express Austria می‌باشد که در ژوئیه سال جاری تأسیس‌شده است. دی اچ ال اتریش را بین مالت و ایرلند انتخاب کرده است و قرار است ۱۸ فروند هواپیما بوئینگ ۷۵۷ به همراه ۷۱ خلبان در این شرکت آغاز به فعالیت نمایند.

تشدید نظارت اتحادیه اروپایی بر حوزه رمز ارزها

کرونه: اتحادیه اروپایی با تمرکز بر حوزه رمز ارزها به دنبال توسعه نظارت بر پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم می‌باشد. برای این امر نه‌تنها نظارت بر تراکنش‌های بانکی در اتحادیه اروپایی افزایش می‌یابد بلکه در آینده قوانین مربوط به رمز ارزها نیز سخت‌گیرانه‌تر خواهد شد. در این خصوص وزیر دارایی اتریش اعلام کرد که با هماهنگی اتحادیه اروپایی به دنبال دریافت مالیات از رمز ارزهایی مانند بیت کوین می‌باشد و تأکید کرد که موج استفاده از رمز ارزها در اروپا هرروز در حال افزایش است و امکان ایجاد مشکلات جدی در این حوزه وجود دارد. مسائلی همچون پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم، از مهم‌ترین نگرانی‌های اتحادیه اروپایی می‌باشد. در این خصوص کمیسیون اتحادیه اروپایی اعلام کرده است که کیف پول‌های ناشناس رمز ارزها به‌زودی ممنوع خواهد شد و تا سال ۲۰۲۴ هرکسی که بخواهد از رمز ارز استفاده کند، می‌بایست از طریق سامانه بانکی کشورها تائید و احراز هویت گردد.

ثبات اقتصادی در حوزه یورو

وینرتسایتونگ: روزنامه وینرتسایتونگ به نقل از موسسه مطالعات پیشرفته وین، شرایط اقتصادی در حوزه یورو را باوجود کاهش درآمدها در فصل تابستان، اما به دلیل کاهش تعداد مبتلایان و کاهش تمهیدات محدودکننده، شرایط اقتصادی در حوزه یورو از ثبات خوبی برخوردار است. رشد اقتصادی در منطقه یورو در ماه اوت رشد چشمگیر خود را حفظ کرد اگرچه گسترش نوع دلتا در کل منطقه باعث ایجاد مشکلات گسترده، کاهش تقاضا و ایجاد مشکلات بیشتر در تحویل شد، اما شرکت‌ها به‌طورکلی از بهبود شرایط سلامت در ماه‌های تابستان تاکنون بهره برده‌اند. در حوزه یورو تأخیر در تحویل کالا، همچنان یک مشکل اساسی به شمار می‌آید.

افزایش هزینه‌های زندگی در شهر وین در ده سال گذشته

کرونه: روزنامه کرونه با بررسی آمار مرکز آمار اتریش، اتاق کارکنان اتریش و شهرداری وین در خصوص افزایش هزینه‌های زندگی در شهر وین در سرمقاله نسخه آنلاین روز ۲۳ اوت ۲۰۲۱، روند افزایش هزینه‌های زندگی در وین را بسیار سریع‌تر از روند افزایش درآمدها می‌داند و با اشاره به افزایش مجدد هزینه‌ها از سال ۲۰۲۲ به‌ویژه برای هزینه‌های جاری مسکن و شارژ، نسبت به درآمد، وینی‌ها را در مسیر فقر می‌داند. به گفته کرونه، هزینه خرید و اجاره مسکن، با روندی انفجاری در ده سال اخیر افزایش‌یافته است، درحالی‌که امروز هزینه اجاره در وین به‌طور میانگین ۱۰ یورو برای هر مترمربع است، ده سال گذشته اجاره‌ها تا ۵۰ درصد ارزان‌تر از میزان کنونی بوده است. ازاین‌رو برای وینی‌ها میزان کمتری پول نقد به‌طور ماهیانه برای پس‌انداز باقی می‌ماند و بسیاری از خویش‌فرمایان به‌ویژه هنرمندان ناچار به ترک وین می‌باشند. همچنین در کنار مسکن، هزینه خوراک، پوشاک و حمل‌ونقل نیز افزایش‌یافته است.

دسترسی سریع به محتوای صفحه