بر پایه تصمیم تازه دیوان دادگستری اتحادیه اروپا در روز پنجشنبه ۷ آوریل (۱۸ فروردین)، مسافرانی که پروازی را از یک فرودگاه در اتحادیه اروپا و از طریق یک شرکت اروپایی رزرو کردهاند، در صورت تاخیر، حتی اگر پرواز خارج از قلمرو اروپا توسط یک شرکت خارجی طرف قرارداد انجام شده باشد، میتوانند درخواست غرامت کنند.
این موضوع در پیوند با پرونده سه مسافری مطرح شد که از شرکت آلمانی لوفتهانزا برای پروازی از مبدأ بروکسل بلیط خریده و با هواپیمای شرکت آمریکن یونایتد ایرلاینز، پس از توقف در خاک آمریکا در نیوآرک، عازم سن خوزه بودند.
این سه مسافر که پرواز دومشان در خاک آمریکا بیش از سه ساعت تأخیر داشت، با استناد به قوانین اروپا نزد دستگاه قضایی بلژیک شکایت کرده و هر کدام ۶۰۰ یورو خسارات خواستند.
آمریکن یونایتد ایرلاینز با این توجیه که قوانین اروپا در آمریکا قابل اجرا نیست، درخواست غرامت را رد کرده و استدلال کرده بود که مشکل فنی هواپیما که باعث تأخیر شده، بین دو فرودگاه آمریکایی رخ داده است.
برعکس، دستگاه قضایی اروپا چنین تفسیر کرد که مقررات اروپایی در مورد حقوق مسافران «با توجه به محل عزیمت» که در این مورد فرودگاهی واقع در اتحادیه اروپا بوده و «مقصد نهایی» اعمال میشود.
دیوان دادگستری اتحادیه اروپا همچنین تأیید کرده که یک شرکت هواپیمایی از کشور ثالث در صورتی که پرواز را بدون انعقاد قرارداد حمل با مسافران انجام داده باشد، ممکن است «مسئول جبران خسارت معرفی شود».
این نهاد قضایی نتیجهگیری کرد هواپیمایی که پروازی را در مسیری انجام میدهد، از طرف شرکت هواپیمایی که با آن قرارداد بسته و بلیط فروخته (در این مورد، لوفتهانزا) مسئولیت دارد.