گزارش سبز 2021 اتریش

گزارش سبز ۲۰۲۱ اتریش

دسترسی سریع به محتوای صفحه

مقدمه

بخش اداره کل دوم وزارت کشاورزی، مناطق و گردشگری اتریش، هرسال گزارش سبز اتریش را ارائه می‌نماید که نگاهی جامع […]

گزارش سبز اتریش

بخش اداره کل دوم وزارت کشاورزی، مناطق و گردشگری اتریش، هرسال گزارش سبز اتریش را ارائه می‌نماید که نگاهی جامع به حوزه کشاورزی، جنگلداری و گردشگری و حوزه‌های مرتبط در اتریش دارد.

بر اساس آمار منتشره از سوی اتاق اقتصادی فدرال اتریش [۱]، میزان ارزش‌افزوده تولیدی از جایگاه تولیدات کشاورزی در فاصله بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ از ۳.۷ درصد به ۱.۱ درصد رسید.

تعداد نیروی کار ماهر در حوزه کشاورزی در اتریش از دهه ۵۰ میلادی تا سال ۲۰۱۹ روند کاهشی داشته است و سبب شده است تا واحدهای صنعتی و تولیدی حوزه کشاورزی همواره با مشکلات تأمین نیروی کار روبرو باشند.

طبق اطلاعات منتشره از سوی مرکز آمار اتریش، تعداد افراد فعال در این حوزه در سال ۱۹۵۱ برابر با ۱ میلیون و ۶۲۴ هزار و ۳۴ نفر بوده است که در سال ۲۰۱۹ این تعداد به ۴۰۱ هزار و ۱۰۳ نفر رسیده است.

هم‌زمان با این کاهش و افزایش جمعیت اتریش در ۵۰ سال اخیر، بخش اعظم نیازهای حوزه کشاورزی اتریش از کشورهای همسایه و اروپایی مانند، ایتالیا، اسپانیا و اسلوونی تأمین‌شده است. به‌ویژه در حوزه محصولات کشاورزی مانند میوه و سبزیجات و حتی خوراک دام، ایتالیا منبع اصلی واردات حوزه کشاورزی و دامداری اتریش می‌باشد.

اکثر تولیدی‌های فعال در حوزه کشاورزی در اتریش، واحدهای تولیدی کوچک و متوسطی هستند که به‌عنوان شرکت‌های خانوادگی به شمار می‌آیند و معمولاً به‌صورت موروثی در حوزه کشاورزی فعال می‌باشند.

در سال ۲۰۱۹، بالغ‌بر ۳۲ درصد مساحت اتریش پوشیده از زمین‌های زیر کشت و ۴۷.۲ درصد مساحت کشور پوشیده از جنگل و مراتع بوده است بااین‌حال اتریش به‌عنوان یکی از کشورهای تولیدکننده و صادرکننده اصلی محصولات کشاورزی در اروپا به شمار نمی‌آید.

دولت برای کمک به کشاورزان و واحدهای تولیدی حوزه کشاورزی، در کنار بخشودگی‌های مالیاتی بالغ‌بر ۱۲۰ میلیون یورو، کمک‌های بی‌شماری را نیز از جایگاه صندوق احیاء کرونا اتریش پرداخت کرده است. همچنین بر اساس میزان بار تولیدی این واحدها در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، کمک‌های مالی دیگری برای جبران صدمات وارده به این واحدها که به دلیل عدم امکان صادرات یا کمبود نیروی کار جهت برداشت و بسته‌بندی ایجادشده بود، پرداخت گردیده است.

هرساله بخش اداره کل دوم وزارت کشاورزی، مناطق و گردشگری اتریش، گزارش سبز اتریش را ارائه می‌نماید. این اداره کل شامل ۹ بخش می‌باشد. بخش نخست این اداره کل، مسئولیت حوزه سیاست‌گذاری، مدیریت داده و آموزش حوزه کشاورزی و توسعه زمین‌های زراعی اتریش را بر عهده دارد.[۲] این گزارش نگاهی جامع به حوزه کشاورزی، جنگلداری و گردشگری و حوزه‌های مرتبط در اتریش دارد. گزارش یادشده در جلسه ۸ سپتامبر هیئت‌وزیران توسط وزیر کشاورزی، مناطق و گردشگری اتریش خانم الیزابت کوستینگر [۳] معرفی و رونمایی شد.

این گزارش شامل ۳۱۲ صفحه بوده و به زبان آلمانی تهیه‌شده است و به‌صورت نسخه چاپی و دیجیتال قابل‌دسترس بوده و شامل موارد ذیل می‌باشد:

  •  اقتصاد حوزه کشاورزی
  •  تولیدات و بازارهای هدف کشاورزی
  •  ساختارهای کشاورزی و بازار کار
  •  بررسی درآمد واحدهای صنفی حوزه کشاورزی
  •  تمهیدات دولت برای حوزه جنگلداری، محیط‌زیست و مدیریت منابع آب
  •  بودجه‌ریزی برای حوزه کشاورزی
  •  توسعه پایدار
  •  جایگاه کشاورزی اتریش در اروپا و در جهان

اهم موضوعات مطرح‌شده در گزارش

 در سال ۲۰۲۰، مجموعاً ۲.۳ میلیارد یورو از بودجه دولت برای حوزه کشاورزی و جنگلداری مصرف‌شده است که نسبت به سال ۲۰۱۹، بالغ‌بر ۴.۵ درصد یا برابر با ۹۶ میلیون یورو افزایش داشته است.

 از مجموع ۲.۳ میلیارد یورو، ۷۱۰ میلیون یورو برای کمک به ۱۰۴ هزار و ۳۷۵ واحد تولیدی حوزه کشاورزی مصرف‌شده است.

 در حدود ۱۰۵۳ میلیون یورو برای توسعه مناطق روستایی از جایگاه منابع مالی اتحادیه اروپایی، دولتی و ایالتی هزینه شده است.

 ۳۹۸ میلیون یورو یعنی برابر با ۱۷ درصد از مجموع بودجه اعلام‌شده، برای بخش‌های اداری و زیرساخت‌های موردنیاز در سراسر کشور استفاده‌شده است.

 ارزش تولیدات حوزه کشاورزی و جنگلداری در سال ۲۰۲۰ با کاهش ۰.۷ درصدی به ۹.۴ میلیارد یورو رسید که ۷.۷ میلیارد از آن متعلق به حوزه کشاورزی و ۱.۷ میلیارد یورو از آن مربوط به حوزه جنگلداری بوده است.

 ارزش تولیدات گیاهی در سال ۲۰۲۰ با افزایش ۵.۷ درصدی به ۳.۳ میلیارد یورو رسیده است (رشد چشمگیر در حوزه تولید میوه‌های گلخانه‌ای)

 تولیدات دامی در سال ۲۰۲۰ بالغ‌بر ۰.۶ درصد افزایش داشته است که بیشترین تغییرات در حوزه تولیدات لبنی بوده است.

 تجارت خارجی محصولات کشاورزی در حوزه صادرات با ۳.۷ درصد رشد به ۱۲.۷۵ میلیارد یورو و واردات با ۰.۲۴ درصد رشد به ۱۲.۷۷ میلیارد یورو رسیده است.

 مهم‌ترین شرکای تجاری اتریش در حوزه تجارت محصولات کشاورزی کشورهای آلمان، ایتالیا، هلند و مجارستان می‌باشند و در حوزه خارج از اتحادیه اروپایی به ترتیب ایالات‌متحده، سوئیس، فدراسیون روسیه، ترکیه و چین مهم‌ترین شرکای تجاری در این حوزه بوده‌اند.

منابع:

 لینک دریافت گزارش اصلی (گزارش ۳۱۲ صفحه‌ای گزارش سبز ۲۰۲۱ اتریش به زبان آلمانی):

https://info.bmlrt.gv.at/service/publikationen/landwirtschaft/gruener-bericht-2021.html

 http://wko.at/statistik/laenderprofile/lp-oesterreich.pdf

 https://www.lko.at/gr%C3%BCner-bericht-2021-b%C3%A4uerliches-einkommen-stagniert+2500+3478112

 https://www.bmlrt.gv.at/ministerium/aufgaben-struktur.html

[۱] Wirthscaftskammer Östrreich WKO

[۲] https://www.bmlrt.gv.at/ministerium/aufgaben-struktur/organigramm-des-bundesministerium-fuer-landwirtschaft-regionen-und-tourismus.html

[۳] Elisabeth Köstinger

دسترسی سریع به محتوای صفحه

مطالب مرتبط