گراتز به جاده ابریشم جدید پیوست

گراتز به جاده ابریشم جدید پیوست

دسترسی سریع به محتوای صفحه

مقدمه

مرکز حمل‌ونقل بار و لجستیک گراتز در نزدیکی منطقه ورندروف از ۲۱ ژوئن ۲۰۲۱ به‌طور رسمی ‌به بخشی از خط […]

گراتز به جاده ابریشم جدید پیوست

مرکز حمل‌ونقل بار و لجستیک گراتز در نزدیکی منطقه ورندروف از ۲۱ ژوئن ۲۰۲۱ به‌طور رسمی ‌به بخشی از خط جاده ابریشم جدید پیوست و اولین قطار از چین به گراتز رسید.

مشکلات حمل‌ونقل بار و شکسته شدن زنجیره ارسال کالا بین چین و اروپا به‌ویژه از طریق دریا، سبب شده است تا جاده ابریشم جدید، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شود.

تا پیش‌ازاین قطارهای درحرکت در این مسیر که هزینه اصلی آنان را چین پرداخت می‌کرد، بیشتر اوقات خالی به اروپا می‌آمدند، اما در شرایط کنونی و پس از بحران کرونا، این قطارها برای ماه‌های آینده نیز به‌طور کامل رزرو شده‌اند و گفته می‌شود در حد کشتی‌های باری، ظرفیت حمل‌ونقل دارند. قطاری که روز دوشنبه ۲۱ ژوئن از چین به گراتز رسیده است حاوی ۴۰ کانتینر بزرگ در ۲۰ واگن می‌باشد که بیش از ۵۰۰ متر طول دارد و مملو از کالاهای چینی می‌باشد.

توماس کارگل از شرکت حمل‌ونقل ریلی اتریش ÖBB در این خصوص گفت: از چین همه‌چیز وارد می‌شود، هر چیزی که فکرش را بکنید، هر نوع کالایی که در سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای بزرگ چین یافت می‌شوند. همچنین ظروف از جنس پورسلان و با لعاب‌های سرامیکی و مواد غذایی.

در بخش کالاهای صادراتی، تنوع بسیار کمتر است و بیشتر قطعات صنایع خودرو، مواد و کالاهای مصرفی و محصولات لوکس اروپایی می‌باشند که به چین ارسال می‌شوند. ازاین‌رو جاده ابریشم جدید و مشارکت گراتز در این طرح، نقطه عطفی برای این شهر به شمار می‌آید.

مهم‌ترین راه ارتباطی حمل بار بین چین و اروپا از طریق هواپیما یا کشتی بوده و روی آوردن به قطار هرچند مسیر جدیدی نیست، اما کمتر موردتوجه قرارگرفته بود. حمل بار قطاری که روز دوشنبه به گراتز رسید با ظرفیت ۴۰ تریلی برابری می‌کند.

الیور واگنر مدیرعامل انجمن مرکزی تدارکات و حمل‌ونقل و فورواردینگ خطوط حمل‌ونقل ریلی اتریش RCG در خصوص همکاری اتریش در این طرح افزود: اتریش از سال ۲۰۱۷ همکاری خود را با راه ابریشم جدید آغاز کرده و در تمامی مسیرهای جاده ابریشم جدید فعال بوده است و پیش‌بینی می‌شود که در آینده‌ای نزدیک تعداد واگن‌های بیشتری از سوی اتریش بین چین و اروپا به کار گرفته شوند.

گفته می‌شود، طرح جاده ابریشم جدید برای چین موقعیت استراتژیک مهمی را در اروپا رقم‌زده است. همچنین اروپا نیز سود بسیاری در این مسیر داشته است، زیرا چین سرمایه‌گذاری‌های کلانی را برای توسعه این خطوط و گسترش شبکه ریلی بین چین و اروپا انجام داده است.

اخیراً مسیرهای جدیدی از چنگدو به روتردام و از شیان به نویس در آلمان اضافه‌شده است. در آغاز تنها کالاهای الکتریکی و الکترونیکی از چین از این طریق به اروپا ارسال می‌شد که به‌مرور به ۲۰۰ گروه کالایی رسیده است.

در سال‌های اخیر ۴۰ درصد از هزینه‌های حمل‌ونقل را چین پرداخت کرده و موافقت‌های اولیه برای پرداخت تا سال ۲۰۲۲ بوده است و اروپا پس‌ازاین دوره با توجه به علاقه‌مندی و سرعت توسعه شبکه ریلی منطقه‌ای نیازمند قرارداد جدیدی برای پرداخت یارانه‌ها برای حمل‌ونقل ریلی می‌باشد. چین اعلام کرده پس از ۲۰۲۲، تنها هزینه کانتینرهای ارسالی که از طریق کشتی به اروپا ارسال‌شده و از طریق قطارهای این جاده به چین بازمی‌گردند را پرداخت خواهد کرد و تمرکز اصلی بر کالاهای باکیفیت بالا و کالاهای نیازمند به یخچال خواهد بود.

به لحاظ زیرساخت‌های موردنیاز، مسیر کنونی قطارها از نظر ظرفیت حجمی هنوز قابلیت رقابت با کشتی‌های باری را ندارد و بسته به وزن بار یک قطار ظرفیت ۸۲ کانتینر ۲۰ فوتی را دارا می‌باشد. به گفته کارشناس حمل‌ونقل و لجستیک آقای براینبائور، ظرفیت کشتی‌های حامل کانتینرهای باری تا ۲۳۰۰۰ فوت برابر با ۳۰۰ قطار باری است. بااین‌وجود این نکته شایان‌ذکر است که کشتی‌های باری برای رسیدن از چین به اروپا حداقل ۴۰ روز زمان نیاز دارند درحالی‌که مسیر ریلی با پشت سر گذاشتن ۹۰۰۰ کیلومتر، تنها نیازمند ۱۴ روز می‌باشد.

در حال حاضر چین با کمبود کانتینر مواجه است، کانتینرهایی که در اروپا انباشته‌شده‌اند و می‌توانند مورد بهره‌برداری قرار گیرند.

تنها راه سریع‌تر برای انتقال کالا مسیر هوایی است که به دلیل بحران کرونا در حال حاضر بسیار محدودشده است و این محدودیت‌ها افزایش هزینه‌ها را نیز در برداشته است که سبب شده تا شکاف ایجادشده لزوم استفاده از خطوط ریلی را پررنگ‌تر سازد، از سوی دیگر حمل‌ونقل هوایی، برای انتقال تمامی محصولات مناسب نیست.

کارشناسان اعتقاددارند که اروپا جاده ابریشم جدید را دست‌کم گرفته است؛ اما از سال ۲۰۱۳ به‌عنوان یکی از شرکای اصلی طرح یک جاده یک کمربند که از آن به‌عنوان جاده ابریشم جدید یاد می‌شود، با این طرح به‌ویژه برای توسعه زیرساخت‌ها و مسیرهای عبور و مرور کالا، همراه شده است. آقای واگنر در ادامه می‌افزاید: هرچند چین در این میان صرفاً به دنبال منافع خود می‌باشد، اما اروپا نیز می‌تواند با ابتکار عمل دراین‌ارتباط جایگاه خاص خود را بیابد و این موضوع برای اروپا بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

آقای برینبائور نیز معتقد است که اروپا جاده ابریشم جدید را تاکنون دست‌کم گرفته است و این مسئله به‌مرورزمان تغییر خواهد کرد. اروپا به‌عنوان تولیدکننده برای ایجاد درآمد در بازارهای غیراروپایی گزینه جایگزین دیگری ندارد. همچنین ظرفیت بالقوه‌ای نیز برای توسعه مسیر ریلی میان اروپا و چین وجود دارد که می‌بایست مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

دسترسی سریع به محتوای صفحه

مطالب مرتبط