تازهترین گزارش منتشر شده از وضعیت شاخص میزان دیجیتالی شدن کسب و کارها در اتحادیه اروپا از وجود شکاف قابل توجه میان شرکتهای کوچک و بزرگ در سطح بسیار بالای دیجیتالی شدن حکایت دارد.
اداره آمار کمیسیون اروپا(یورواستات) اعلام کرد که تنها ۱ درصد شرکتهای دارای بیش از ۱۰ کارگر در اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۰ میلادی به میزان بسیار بالایی دیجیتالی شدهاند و ۱۴ درصد این دسته از کسب و کارهای نیز به سطح بالایی از دیجیتالی شدن دست یافتهاند.
بر پایه این گزارش، اکثریت شرکتهای دارای بیش از ۱۰ کارگر در کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچنان از میزان پایین(۴۶ درصد) یا بسیار پایین(۳۹ درصد) دیجیتالی شدن برخوردارند.
همچنین در مقایسه با سال ۲۰۱۸، شاخص میزان دیجیتالی شدن(DII) کسب و کارها در سال ۲۰۲۰ برای میزان بسیار بالا ۵ درصد و برای سطح بالا حدود ۴ دهم درصد رشد کرده است.
شاخص میزان دیجیتالی شدن میزان استفاده از فناوریهای مختلف دیجیتال از سوی شرکتها را اندازهگیری میکند و امتیاز آن بر اساس میزان استفاده از ۱۲ فناوری منتخب، بین صفر تا ۱۲ است.
دادههای منتشر شده از سوی یورواستات نشان میدهد که ۹ درصد از شرکتهای بزرگ اتحادیه اروپا دارای شاخص دیجیتالی شدن بسیار بالا و ۴۲ درصد نیز سطح بالایی از این شاخص را کسب کردهاند، در حالی که تنها ۲ درصد از شرکتهای متوسط میزان بسیار بالا و ۲۵ درصد نیز سطح بالای این شاخص را به دست آوردهاند. این نرخ در میان شرکتهای کوچک نیز به ترتیب ۰.۴ و ۱۲ درصد است.
در میان ۲۷ عضو اتحادیه اروپا، فنلاند و دانمارک(۵ درصد) بیشترین نسبت شرکتهای دیجیتالی شده تا سطح بسیار بالا را از آن خود کردهاند و در مقابل، در بلغارستان و رومانی(۶۶ درصد)، بیشتر کسبوکارها دارای شاخص دیجیتالی شدن بسیار پایینی هستند که بالاترین سطح در مقایسه با ۲۵ عضو دیگر اتحادیه اروپاست و نشان دهنده سرمایهگذاری اندک در فناوریهای دیجیتال در این دو کشور است.
بر اساس یکی از اهداف چشمانداز اتحادیه اروپا برای تحول دیجیتالی، حداقل ۹۰ درصد از شرکتهای کوچک و متوسط اتحادیه اروپا باید تا سال ۲۰۳۰ به سطح پایه دیجیتالی شدن برسند. سطح پایه مستلزم استفاده از حداقل چهار فناوری دیجیتال در این شرکتهاست. در سال ۲۰۲۰، حدود ۶۰ درصد شرکتهای کوچک و متوسط در اتحادیه ارو