صادرات کالا و خدمات قلب تپنده اقتصاد اتریش میباشد و بسیاری از مؤلفههای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی وابسته به صادرات میباشد. اتریش در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی از نظر میزان صادرات نسبت به جمعیت در جایگاه ششم قرار دارد و تداوم و تقویت این جایگاه، نیازمند پشتیبانی همهجانبه ارکان کشور برای توازن و ثبات در اقتصاد کشور میباشد.
در این راستا، وزارت اقتصاد و دیجیتالسازی و اتاق فدرال اقتصادی اتریش بهمنظور ارائه مشاوره و مساعدت به فعالین اقتصادی این کشور برای معرفی و توسعه صادرات محصولات خود، در سال ۲۰۰۳ پروژهای را با عنوان Go-International «بینالمللی شو» طراحی و راهاندازی نمودند. در آغاز این پروژه تنها شامل شرکتهایی بود که سابقه صادرات نداشته و علاقهمند به فعالیت در این حوزه بودند، اما از سال ۲۰۱۲، همه فعالان اقتصادی علاقهمند مشمول خدمات مشاورهای آن گردیدند.
بر اساس آمار وزارت امور اقتصادی و دیجیتالسازی اتریش، از سال ۲۰۰۳ تاکنون بالغبر ۳۴۹۰۰ شرکت اتریشی توانستهاند با بهرهگیری از خدمات برنامه Go International بازارهای جدیدی را برای محصولات خود بیابند.
گزارش موسسه پژوهشهای اقتصادی اتریش در این خصوص نشان میدهد که هر یکمیلیون یورو سرمایهگذاری در Go International تاکنون ۵۵ میلیون یورو برگشت سرمایه از طریق صادرات داشته است.
در حال حاضر این طرح بودجهای بالغبر ۲۶ میلیون یورو را تا پایان مارس ۲۰۲۱ برای توسعه صادرات در حوزههای دیجیتالسازی، نوآوری و فناوری و انرژیهای تجدید پذیر اختصاص داده است و دور جدید آن از آوریل ۲۰۲۱ آغاز خواهد شد و پیشبینی میشود باوجود بحران کرونا، بودجه دوره بعدی تا ۴۰ میلیون یورو باشد.
در سال ۲۰۱۹ از طریق کمکهای مالی این طرح، ۳۲۵۰ شرکت اتریشی جدید توانستهاند در حوزه صادرات فعال گردند. این طرح سهم بسزایی در تولید و همچنین افزایش حجم محصولات صادراتی اتریش داشته است.
اهداف اعلامشده برای برنامه Go-International
- فراهم آوردن امکان صادرات برای شرکتهای کوچک و متوسط اتریشی
- دسترسی به بازارهای جدید و معرفی بیشتر محصولات ساخت اتریش در سطح جهانی
- توسعه صادرات خدمات، محصولات و دانش اتریشی
- افزایش تعداد دفاتر تجاری و نمایندگیهای شرکتهای اتریشی در سراسر جهان
- بهروزرسانی زیرساختهای کهنه صادرات در اتریش
بخش تجارت خارجی اتاق فدرال اقتصادی اتریش موسوم به Außenwirschaft Austria که در کشورهای دیگر با نام Advantage Austria شناخته میشود، بخش مهمی از اجرای برنامههای go international را به عهده دارد. این بخش، مسئولیت اصلی حمایت از ترویج محصولات اتریشی در سایر کشورها و همچنین بهروزرسانی زیرساختهای موردنیاز تجارت خارجی و صادرات را بر عهده دارد و در حال حاضر در بیش از ۱۰۰ کشور دفتر نمایندگی دارند.
در چارچوب این پروژه، برنامههای متنوعی به شرح ذیل طراحیشده است:
ایجاد پلتفرم و توسعه شبکه همکاری”]بخش تجارت خارجی اتاق فدرال اقتصادی تلاش نموده از طریق دفاتر خود در سایر کشورها، اطلاعات جامعی از بازارهای هدف تهیه و به صادرکنندگان ارائه نماید. همچنین اطلاعات لازم را در اختیار بنگاههای اقتصادی برای برقراری ارتباط و شریک یابی قرار دهد. کلیات اطلاعات مربوطه در وبسایتی با عنوان Go International تجمیع و ارائه میگردد.
در بخش Export Know-How اطلاعات عمومی اقلیمی و سیاسی بهروز شده کشورها به همراه مقررات تجاری کشورها و آخرین وضعیت همکاری آن کشور با اتریش تشریح گردیده است. میتوان شرایط موجود برای صادرات محصولات مختلف را به نقاط مختلف جهان موردبررسی قرار داد. بهعنوانمثال در نقشه موجود با عنوان «رادار صادرات» با کلیک بر روی ایران پنجرهای شامل وضعیت اقتصادی، آخرین شرایط شیوع ویروس کرونا و برنامههای رایزنی اقتصادی سفارت اتریش در تهران و شرایط سفر به ایران ارائه گردیده است.
طرح Go International همچنین در پروژههای توسعه در مناطقی همچون حوزه آمریکای جنوبی، آسیا، آفریقا، شرق و جنوب شرقی آسیا درصورتیکه شرکتهای اتریشی علاقهمند به حضور در بازار کشورهای درحالتوسعه باشند، این شرکتها را در تأمین مالی پروژهها یاری مینماید.
برنامه( New to Export )تازهکارهای صادرات:”]این برنامه تمرکز بر آموزش و اطلاعرسانی داشته و با برگزاری دورههای آموزشی برای شرکتهای تازهکار، اطلاعات موردنیاز برای ورود به حوزه صادرات را در اختیار آنان قرار میدهد و در این خصوص با برگزاری دورههای گوناگون مدارک گذراندن این دورهها را نیز به شرکتکنندگان اعطا مینماید. در این برنامهها، بازارهای هدف و اصول اقتصاد و تجارت به شرکتها با تمرکز بر صادرات معرفی میشود.
برنامههای تخصصی برای ورود به بازارهای نوین:
هدف از این برنامه معرفی بازارهای موجود و همکاری با شرکتها برای ورود به بازارهای ناشناخته میباشد. در این میان همچنین اتاق اقتصادی شرایط ویژهای را برای شرکتهای نوپا فراهم مینماید تا بتوانند در نمایشگاههای بینالمللی شرکت کرده و محصولات و خدمات خود را معرفی نمایند. همچنین نمایندگان ویژه اتاق، نمایندگان شرکتها را در مسیر بازاریابی همراهی مینمایند.
کمکهزینههای مستقیم در کنار کمکهای فنی و آموزشی، مسئله دیگری که بسیاری از شرکتها در قدم نخست بدان نیازمند هستند، وامهای بانکی و یا کمکهزینههای آغاز فعالیت اقتصادی میباشد. در این خصوص برنامه Go International شرکتهای علاقهمند به حضور در عرصه صادرات را با کمکهای مالی اعم از وامهای بانکی با بهره کم و یا تخصیص دیگر اعتبارات مساعدت مینماید.