قیمت مواد غذایی در اتریش و نیاز به واردات در سال 2022

قیمت مواد غذایی در اتریش و نیاز به واردات در سال ۲۰۲۲

دسترسی سریع به محتوای صفحه

مقدمه

در سراسر جهان مواد غذایی در سال گذشته گرانتر از ده سال گذشته بوده است. قیمت مواد غذایی در این […]

در سراسر جهان مواد غذایی در سال گذشته گرانتر از ده سال گذشته بوده است. قیمت مواد غذایی در این مدت در اتریش نیز افزایش یافته است اما تورم اصلی در حوزه مواد غذایی در سال ۲۰۲۲ خود را نشان خواهد داد.

برای گرمایش، سوخت و موادغذایی اتریشی‌ها در دوازده ماه گذشته به طور قابل توجهی پول بیشتری نسبت به سال قبل هزینه کرده اند. سازمان ملل متحد نیز در خصوص افزایش هزینه مایحتاج اصلی زندگی در سراسر دنیا هشدار داده است و پیش بینی‌ها حاکی از آن است که تبعات اصلی همه گیری در حوزه اقتصاد هنوز خود را به درستی نمایان نکرده است.

همزمان سازمان جهانی غذای سازمان ملل متحد فائو روز پنجشنبه اعلام کرد خشکسالی، سیل، خرابی محصولات و مشکلات لجستیکی همچنین قیمت جهانی مواد غذایی را در سال ۲۰۲۱ به بالاترین سطح خود در ده سال گذشته رساند.

قیمت غلات، گوشت، سبزیجات و میوه به طور متوسط ۲۸ درصد افزایش یافته و این میزان سریع ترین افزایش قیمت مواد غذایی از سال ۲۰۰۷ بوده است. همچنین تورم در بازار محصولات کشاروزی و دامی، به اروپا نیز رسیده است و سال ۲۰۲۲ اتریش را در خواهد نوردید.

با این حال، با تمهیدات دولت اتریش برای کنترل موقتی تورم در حوزه مواد غذایی تا کنون قیمت مواد غذایی در این کشور تا حد زیادی از تورم جهانی مصون بوده است. در حالی که شاخص کل قیمت مصرف کننده در ماه نوامبر ۴.۳ درصد افزایش یافت، قیمت مواد غذایی تنها ۱.۶ درصد افزایش یافت.

اما اقتصاددانان مؤسسه پژوهش های اقتصادی اتریش هشدار می دهند که کنترل شرایط به ویژه قیمت مواد غذایی برای مدت طولانی امکان پذیر نخواهد بود. تا کنون، قدرت بازار مواد غذایی احتمالاً مانع از افزایش قیمت شده است اما زمانی که عمده فروشان داخلی بتوانند درآمد بیشتری نسبت به داخل در خارج از کشور داشته باشند، قیمت ها در اتریش نیز افزایش می یابد.

علاوه بر این، اخیراً وابستگی کشاورزی اتریش به واردات به شدت افزایش یافته است. کشاورزان فقط گوشت گاو و شیر بیشتری نسبت به نیاز کشور تولید می‌کنند و اتریش در شرایط فعلی قادر به تولید غلات، سبزیجات و میوه کافی برای مصرف داخلی نمی‌باشد و در این حوزه سهمیه واردات حدود ۴۰ درصد است. Wifo انتظار دارد که قیمت مواد غذایی در شش ماه اول سال جدید افزایش یابد.

دسترسی سریع به محتوای صفحه

مطالب مرتبط