صنعت مواد خوراکی ارگانیک در اتریش

صنعت مواد خوراکی ارگانیک در اتریش

دسترسی سریع به محتوای صفحه

مقدمه

در اتریش از هر ۵ هکتار زمین کشاورزی ۱ هکتار به‌صورت ارگانیک مدیریت می‌شود. ۲۰۰۰۰ مزرعه در این کشور وجود […]

صنایع غذایی

در اتریش از هر ۵ هکتار زمین کشاورزی ۱ هکتار به‌صورت ارگانیک مدیریت می‌شود. ۲۰۰۰۰ مزرعه در این کشور وجود دارد که باعث شده است اتریش در بین کشورهای اروپایی فعال در زمینه مزارع ارگانیک، پیشرو به شمار آید.
احداث اولین مزرعه ارگانیک به دهه ۱۹۲۰ برمی‌گردد و امروزه شمار گسترده‌ای از محصولات را شامل می‌شود که تحسین‌برانگیز است – پنیر و فرآورده‌های لبنیاتی، گوشت، آب‌میوه، نان و شیرینی، محصولات کدوحلوایی، شکلات و غلات صبحانه ازجمله مواد خوراکی ارگانیک اتریش به شمار می‌رود.

 

چنانچه میزان زمین قابل‌کشت برای محصولات ارگانیک را معیار قرار دهیم، اتریش در این زمینه مقام اول کشورهای تولیدکننده را در اروپا به خود اختصاص خواهد داد. بیش از ۲۰,۰۰۰ مزرعه در این کشور محصولات ارگانیک تولید می‌کنند؛ از هر شش کشاورز اتریشی یک نفر محصولات ارگانیک کشت می‌کند. از سال ۱۹۹۵ مهر تائید کیفیت، ضامن کیفیت بالای محصولات ارگانیک اتریش بوده است.

این صنعت شامل تولیدکنندگان غذاهای ارگانیک شامل گوشت ارگانیک، لبنیات ارگانیک، نوشیدنی‌های ارگانیک و مکمل‌های رژیمی ارگانیک و… است. اصل اساسی تولید ارگانیک، ایجاد بالاترین کیفیت در مواد غذایی به‌واسطه بهره‌گیری صحیح از کشاورزی، مواد خام و انرژی است. هدف از مدیریت بیولوژیکی، چرخه‌های بسته مواد است که بدون مداخله انسان خود را تنظیم می‌کنند.

کشاورزی ارگانیک دارای تاریخچه طولانی در اتریش است. در دهه ۲۰، اولین کشاورز ارگانیک به شکل رسمی ثبت شد. این حقیقت که مواد ارگانیک به‌سرعت در اتریش رشد کردند با شرایط توپوگرافی این کشور نیز ارتباط دارد. ۷۰% از این کشور در مناطق کوهستانی قرار دارد که به‌سختی امکان ایجاد ساختارهای گسترده کشاورزی و تقویت روش‌های تولید بیولوژیکی را فراهم می‌آورد.

برای کمپانی‌های حاضر در این صنعت، نمایشگاه تجارت جهانی سالیانه Biofach در نورنبرگ با ۲٫۳۰۰ شرکت‌کننده و حدود ۵۰٫۰۰۰ بازدیدکننده از ۱۳۰ کشور جهان، اهمیت ویژه‌ای دارد.

در دهه ۹۰، اتریش با موج گسترده‌ای از حرکت به سمت محصولات ارگانیک مواجه شد، چراکه سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای محلی مواد غذایی ارگانیک را در قفسه‌های خود قراردادند. درنتیجه، عرضه و تقاضا می‌توانست کاملاً هماهنگ شده و کشاورزان ارگانیک دارای جایگاه عرضه قابل‌اطمینانی برای طولانی‌مدت شدند. این موفقیت، توجیه‌کننده تلاش‌های جاه‌طلبانه بعدی بود: تنها چند سال بعد، هر فروشگاه زنجیره‌ای دارای برند ارگانیک خود به همراه دامنه‌ای از محصولات بود. در بخش برچسب خصوصی، محصولات ارگانیک اتریش پیشگام هستند. علاوه بر اثرات بیولوژیکی، تولید منطقه‌ای و محافظت از حیوانات و محیط‌زیست نیز از موضوعات مهم در بازاریابی و فروش به شمار می‌روند.

محصولات ارگانیک اتریش بر اساس کیفیت متمایز خود در سطح جهان شناخته‌شده هستند؛ اما همچنین می‌توان به تنوع محصولات و روح نوآوری در سازمان‌های کوچک و متوسط اتریشی نیز اشاره کرد. صنعت اتریش، نه محصولات با تولید انبوه، بلکه محصولات تخصصی محبوب را در سراسر جهان عرضه می‌کند.

تولیدکنندگان ارگانیک اتریش موفقیت‌های زیادی درزمینهٔ پنیر و محصولات لبنی، گوشت و سوسیس، آبمیوه، نان و شیرینی، محصولات دانه کدو، شکلات، غلات و مکمل‌های مواد غذایی داشته‌اند.

کمپانی‌های سنتی و پیشگامان محصولات ارگانیک که به‌عنوان نمونه در حال عرضه چای ارگانیک، ترکیبات اصلی و شکلات از دهه ۸۰ بوده‌اند، علاوه بر کمپانی‌های تازه‌کار که خود را با محصولاتی مانند مکمل‌های ارگانیک مواد غذایی و نوشیدنی‌های ارگانیک بدون قند معرفی کرده‌اند، در اتریش فعالیت می‌کنند.

علیرغم ساختارهای کوچک، کمپانی‌های اتریشی در بخش محصولات ارگانیک، خود را به بازارهای جهانی معرفی کرده‌اند، چراکه دارای ایده‌های نوآورانه هستند و خود را به‌واسطه پیشرفت‌ها و خدمات فوق‌العاده به مشتریان، متمایز نموده‌اند. آن‌ها به‌عنوان سازمان‌های کوچک، می‌توانند به شکلی انعطاف‌پذیر درخواست‌های اختصاصی مشتریان را در گروه‌های کوچک تأمین کنند.

دو نمونه از روح نوآوری در کمپانی‌های اتریشی که در Biofach در نورنبرگ نیز ارائه شد: مکمل‌های رژیمی، طبیعی و ارگانیک و یک کندوی عسل که زنبورهای آن شهد را از مناطق بکر و دست‌نخورده مانند ذخایر طبیعی گردآوری می‌کنند.

آمار و ارقام

در این بخش بامطالعه برخی داده‌های برگزیده، به کسب اطلاعاتی پیرامون اهمیت شاخه‌های صنعتی اتریش بپردازید: مواد خوراکی ارگانیک

 ۲۴% سطح زیر کشت ارگانیک

تقریباً یک‌چهارم زمین‌های زیر کشت در سال ۲۰۱۷ به کاشت محصولات ارگانیک تخصیص‌یافته‌اند. از این نظر، اتریش در بین کشورهای اتحادیه اروپا در مقام اول قرار دارد.

 ۲۳.۶۵۰ مزرعه ارگانیک

در سال ۲۰۱۷، حدود ۲۳.۰۰۰ مزرعه ارگانیک وجود داشته که ۲۰,۷% مجموع زمین‌های کشاورزی در اتریش را شامل می‌شوند.

 ۱,۸ میلیارد یورو فروش محصولات ارگانیک

ارزش فروش محصولات و غذاهای بیو ارگانیک در سال ۲۰۱۷ به رقم ۱,۸ میلیارد یورو رسید و همچنان رو به افزایش است.

 ۱۴.۸% غلات ارگانیک

غلات در سال ۲۰۱۷ به میزان ۱۴,۸% به روش ارگانیک کشت‌شده‌اند.

منبع: بازاریابی محصولات کشاورزی اتریش (AMA)
مواد غذایی بیو ارگانیک در خرده‌فروشی مواد غذایی ۲۰۱۷
سهم کمی بازار به درصد ۸,۵%
سهم ارزشی بازار به درصد ۸,۶%
مجموع فروش (بدون نان، شیرینی و نودل) ۱,۸ میلیارد یورو
 

 

منبع: بازاریابی محصولات کشاورزی اتریش (AMA)
درصد ارگانیک بر اساس گروه محصولات در خرده‌فروشی مواد غذایی ۲۰۱۷ مقدار به درصد ارزش به درصد
شیر ۱۷,۱% ۲۲,۰%
تخم‌مرغ ۱۲,۶% ۲۱,۶%
ماست طبیعی ۱۶,۴% ۱۹,۰%
انواع سیب‌زمینی ۱۰,۰% ۱۶,۹%
سبزیجات تازه ۹,۷% ۱۵,۳%
ماست میوه‌ای ۱۱,۲% ۱۳,۵%
میوه تازه ۸,۶% ۱۰,۹%
کره ۹,۵% ۱۱,۹%
پنیر ۶,۷% ۹,۶%
گوشت قرمز و ماکیان ۲,۷% ۴,۵%

 

دسترسی سریع به محتوای صفحه

مطالب مرتبط