ذخایر گاز اجباری برای کشورهای اتحادیه اروپا

ذخایر گاز اجباری برای کشورهای اتحادیه اروپا

دسترسی سریع به محتوای صفحه

مقدمه

به منظور تامین انرژی در اتحادیه اروپا، مخازن ذخیره گاز اروپا باید قبل از زمستان پر شده باشند. نمایندگان کشورهای […]

به منظور تامین انرژی در اتحادیه اروپا، مخازن ذخیره گاز اروپا باید قبل از زمستان پر شده باشند. نمایندگان کشورهای اتحادیه اروپا در مورد قانون مربوطه به توافق رسیدند و مقرر شد مخازن ذخیره گاز تا نوامبر سال جاری (آبان ماه) به میزان ۸۰ درصد و در سال های آتی تا همین تاریخ به میزان ۹۰ درصد پر شود. این تعهد دست کم تا پایان سال ۲۰۲۵ پا برجاست.

اتحادیه اروپا هدف خود را مستقل شدن از منابع انرژی روسیه در سریع ترین زمان ممکن اعلام کرده است. قانون جدید اتحادیه اروپا تصریح می‌کند سطح پر شدن مخازن ذخیره گاز در طول سال بررسی و متخلفان مجازات خواهند شد

بر اساس این قانون کشورهای عضو اتحادیه می‌توانند از مشوق‌های مالی برای ترغیب تامین‌کنندگان گاز به ذخیره‌سازی گاز (با وجود قیمت‌های بالا) استفاده کنند. علاوه بر این، اپراتورها باید اخطاری دریافت کنند که در صورت به خطر افتادن تامین انرژی ( به عنوان مثال پایین بودن سطح موجودی گاز) مجوز فعالیتشان قابل لغو باشد.

اعضای اتحادیه اروپا همچنین موافقت کردند ذخایر گاز طبیعی مایع (LNG) را در مقادیر ذخیره سازی لحاظ کنند. علاوه بر این، تعهدات برای کشورهایی که دارای انبارهای بزرگی هستند و خودشان به طور کامل از آنها استفاده نمی‌کنند، باید تعدیل شوند.

کشورهای اتحادیه اروپا که تأسیسات ذخیره سازی گاز ندارند باید به ذخایر سایر کشورها دسترسی داشته باشند.البته برای ذخایر اجباری قبرس، مالت و ایرلند تا زمانی که به شبکه گاز کشورهای اتحادیه اروپا متصل نباشند، باید استثنائاتی وجود داشته باشد.

لازم به ذکر است بر اساس رویه اتحادیه اروپا برای عملیاتی شدن این قانون، باید شورای اروپا و پارلمان اروپا آنرا تأیید نمایند، اما به نظر می رسد که از هم اکنون این قانون را باید یک قانون لازم الاجرا در نظر گرفت.

دسترسی سریع به محتوای صفحه

مطالب مرتبط