تحول دیجیتال در اتریش

تحول دیجیتال در اتریش

دسترسی سریع به محتوای صفحه

مقدمه

زیرساخت‌ها، محصولات و خدمات دیجیتال موجب تغییرات بنیادینی در اقتصاد، علم، جامعه و سیاست اتریش شده‌اند. دولت فدرال تحت «برنامه […]

دیجیتالی سازی

زیرساخت‌ها، محصولات و خدمات دیجیتال موجب تغییرات بنیادینی در اقتصاد، علم، جامعه و سیاست اتریش شده‌اند. دولت فدرال تحت «برنامه دوره ۲۰۲۲-۲۰۱۷» و با اذعان به اهمیت بسیار زیاد پدیده دیجیتال‌سازی، «سازمان دیجیتال‌سازی» را جهت حمایت از ابتکارهای دیجیتال‌سازی بنیان‌گذاری کرده‌است. در هر یک از وزارت‌های فدرال نیز یک افسر عالی دیجیتال (CDO) برای رسیدگی به مسائل دیجیتال‌سازی منصوب شده‌است.

در حال حاضر یکی از وظایف این افسران تهیه راهبرد مشترک داده برای دولت فدرال است. به‌کمک این راهبرد مشترک می‌توان داده‌های شهروندان را به‌صورت ایمن ذخیره نمود و بر اساس اصل «فقط یکبار» به کار گرفت. همچنین، این راهبرد امکان تولید داده‌های باکیفیتی را برای اجرای سنجش‌های کلان‌داده، تحلیل‌های پیش‌گویانه و کاربردهای هوش مصنوعی فراهم می‌کند. گزارش پیش رو به تحول دیجیتال در کشور اتریش می پردازد.

به‌کارگیری فناوری‌های نوآورانه به‌شدت مستلزم برخورداری از زیرساخت‌های دیجیتال کارآمد و مدرن است. فناوری ۵G زیرساخت پایه در بسیاری از خدمات و صنایع پایین‌دستی است. در واقع، در به‌کارگیری فناوری‌های انقلاب صنعتی چهارم، خودروهای خودکار، استفاده گسترده از کلان‌داده/هوش مصنوعی/اینترنت اشیاء و سایر موارد مشابه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات با عملکرد بالا از اهمیت حیاتی برخوردار هستند. در همین راستا، راهبرد ملی ۵G دولت اتریش حاوی برنامه کار ویژه‌ای برای حوزه‌های اصلی فعالیت است و از برنامه زمانی دقیقی نیز برای تسهیل ارتقا استانداردهای ۵G در سراسر کشور برخوردار است.

فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک از فناور‌های نسل آینده هستند که اهمیت آنها روز به روز در حال افزایش است و منجر به تغییرات پایداری در صنایع مختلف می‌شوند. از این رو، «شورای رباتیک و هوش مصنوعی اتریش» در نوامبر ۲۰۱۸ گزارشی رسمی تحت عنوان «ساخت آینده‌ای مثبت برای اتریش با استفاده از فناوری‌های رباتیک و هوش مصنوعی» منتشر نمود. این گزارش مشتمل بر وضعیت کنونی پیشرفت‌های هوش مصنوعی، فرصت‌ها و چالش‌ها، حوزه‌های فعالیت و توصیه‌هایی برای آینده این فناوری در اتریش می‌شود. در حال حاضر، تنها ۱۳ درصد از کسب‌و‌کارهای اتریش از راه‌حل‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کنند و ۲۹ درصد نیز در حال توسعه این فناوری‌ها هستند. رسیدن به اجماع همگانی در مورد استفاده از هوش مصنوعی در اتریش مستلزم مشارکت جامعه مدنی و حضور حداکثری ذینفعان صنعت و مؤسسات تحقیقات در فرایند تدوین راهبردها است. این امر می‌تواند تضمین‌کننده موفقیت اتریش در عرصه رقابتی فناوری هوش مصنوعی باشد، ضمن اینکه حقوق افراد و جامعه نیز محفوظ خواهد ماند. به این منظور، وزارت فدرال حمل‌و‌نقل، نوآوری و فناوری و وزارت فدرال دیجیتال و امور اقتصادی به‌صورت مشترک مقاله مقدماتی تحت عنوان «مأموریت هوش مصنوعی اتریش ۲۰۳۰» منتشر کرده‌اند که مبنای تهیه پیش‌نویس راهبرد جامع و کامل هوش مصنوعی در سال ۲۰۱۹ را تشکیل می‌دهد.

تبدیل دیجیتال بر نحوه انجام کارها نیز تأثیر می‌گذارد و درنتیجه، مهارت‌های مورد نیاز کارکنان را تغییر می‌دهد. دیجیتال‌سازی لزوماً به این معنی نیست که کارکنان باید صلاحیت‌های کیفی سطح بالایی داشته باشند بلکه ممکن است لازم باشد کارکنان مهارت‌های جدیدی جهت استفاده از راه‌حل‌های دیجیتال کسب کنند. لذا، برای آنکه بودجه کافی به آموزش به‌ویژه در زمینه یادگیری دیجیتال و تجهیز مدارس با زیرساخت‌های دیجیتال تخصیص یابد، لازم است حمایت‌های هدفمند از برنامه‌های حوزه تبدیل دیجیتال، نظام آموزش و پرورش اتریش را نیز پوشش دهند. بنابراین، وزارت فدرال دیجیتال و امور اقتصادی چهارچوب صلاحیت دیجیتال اتریش را تحت عنوان «DigComp 2.2 AT» تهیه کرده‌است که هدف آن تطبیق و ارتقا رقابت‌پذیری مهارت‌های دیجیتال، فراهم کردن بستر یادگیری مادام‌العمر، شمول اجتماعی و اشتغال در جامعه دیجیتال می‌باشد. در دسامبر سال ۲۰۱۸ نیز به ابتکار وزارت فدرال دیجیتال و امور اقتصادی و با همکاری شرکت‌ها، مؤسسات و سازمان‌های ذی‌ربط انجمن «fit4internet» با هدف افزایش مهارت‌های دیجیتال در اتریش و تضمین مشارکت همه ابعاد جامعه در برنامه‌های تبدیل دیجیتال تأسیس شد.

در کل و در مقایسه با بقیه کشورهای اروپایی، وضعیت اتریش در عرصه دیجیتال‌سازی متوسط است. اقدامات دولت اتریش در دیجیتال‌سازی یا به عبارتی ارتقا دسترسی عمومی‌به داده در حوزه‌هایی مانند میراث فرهنگی هنوز ناکافی است. زیرساخت‌های قوی و قابل ارتقا اساس ابتکارهای دیجیتال‌سازی در بخش دولتی و نیز دیجیتال‌سازی خدمات درون ساختارهای جدید حاکمیت الکترونیک را تشکیل می‌دهند. در ادامه راه، اتریش بایستی در کنار فراهم کردن زیرساخت‌ها زمینه مشارکت بیشتر جامعه مدنی و ذینفعان را در فرایند تبدیل دیجیتال ایجاد نماید تا بتواند به جمع پیشگامان این عرصه بپیوندد.

دسترسی سریع به محتوای صفحه

مطالب مرتبط