اهمیت صادرات در اقتصاد اتریش و مشوق های صادراتی

اهمیت صادرات در اقتصاد اتریش و مشوق های صادراتی

دسترسی سریع به محتوای صفحه

مقدمه

در حال حاضر ۷۹ درصد از صادرات اتریش به کشورهای اروپایی انجام می‌شود و اتریش به دنبال فرصت های جدید […]

صادرات به اتریش

در حال حاضر ۷۹ درصد از صادرات اتریش به کشورهای اروپایی انجام می‌شود و اتریش به دنبال فرصت های جدید برای افزایش صادرات به کشورهای حوزه شمال آمریکا، شرق آسیا و آفریقا و دست یابی به سهم بیشتری از بازار های این مناطق می‌باشد. صادرات اتریش بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸، ۱۱۵ درصد رشد داشته است و هم اکنون اتریش بیست و نهمین صادرکننده بزرگ در جهان محسوب می‌شود. سهم صادرات اتریش در حال حاضر ۳۷.۸ درصد از کل ارزش فروش کالا و خدمات در این کشور را شامل می‌گردد.

مهمترین بازار های صادراتی اتریش به ترتیب کشورهای آلمان، آمریکا، ایتالیا، سوییس، فرانسه، جمهوری چک، مجارستان، لهستان، انگلستان و چین می‌باشند. دولت اتریش برای رونق بخشی هر چه بیشتر به حوزه صادرات و ارتقاء قدرت رقابتی شرکتهای اتریشی در بازارهای بین المللی ، تمهیدات و مشوق های ویژه ای را در این حوزه اتخاذ نموده که به برخی از آنها به شرح ذیل اشاره می‌گردد:

بررسی اجمالی

تمهیدات و مشوق های پیش بینی شده در اتریش در راستای تقویت و رشد صادرات این کشور را می‌توان در هفت بخش دسته بندی نمود:

  •  تسهیلات اعتباری
  • ارائه تسهیلات بانکی نظیر اعتبارهای صادراتی و تامین مالی
  • جایزه‌های صادراتی
  • حمایت از نوآوری و ابتکار شرکتی
  • تامین مالی از طریق وام های کم بهره Soft-Loan
  • برنامه پشتیبانی از پروژه‌های در حال رشد و برنامه ریزی
  • ضمانت نامه‌های صادراتی

تسهیلات اعتباری:

موسسه ضمانت صادرات اتریش (کنترل بانک) اعتبار های ویژه ای را برای کمک به شرکت های کوچک و متوسط فعال در حوزه صادرات فراهم آورده است که بر اساس آن تا سقف ۳۰ درصد از هزینه‌های صادرات این شرکت ها را از طریق اعتبار فراهم می آورد. این میزان برای شرکت های فعال در حوزه صنعت گردشگری ۱۴ درصد می‌باشد.

ارائه تسهیلات بانکی نظیر اعتبارهای صادراتی و تامین مالی

از سال ۱۹۶۰، کنترل بانک اتریش Oesterreichische Kontrollbank Aktiengesellschaft تامین مالی صادرات کالاها وارائه خدمات صادراتی را با شرایط پرداخت عمدتا متوسط و بلند مدت (به ویژه کالاهای سرمایه ای و همچنین سرمایه گذاری خارجی را از طریق بانک های تجاری با شرایط و سود مناسب همراه با توان بازار فراهم می آورد.

صندوق حمایت از صادرات شرکت ها و بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط، ردیف اعتباری ویژه ای را برای تسهیل رشد صادرات این شرکت ها در نظر گرفته است که بر اساس آن بانک های تجاری که این شرکت ها در آنها حساب جاری دارند، می‌توانند به عنوان واسطه و به نیابت از این صندوق، تامین مالی پروژه‌های صادراتی این شرکت ها را برعهده گیرند

از این طریق سفارش صادرات می‌تواند در اسرع وقت صورت پذیرد و نقدینگی مورد نیاز این شرکت ها از طریق بانک های داخلی تامین گردد. صندوق صادرات همچنین راه حل های مناسب برای پروژه‌های توسعه بازار خارج از اتحادیه اروپا ارائه می دهد.

جایزه‌های صادراتی:

جایزه ویژه حوزه صادرات از سوی اتاق بازرگانی فدرال : این جایزه سالیانه با اعطای مدال های طلا، نقره و برنز در شش گروه ذیل به بهترین و فعالترین شرکت های حوزه صادرات اعطا می‌گردد :

  • مشاغل و صنایع دستی
  • تجارت
  • صنعت
  • اطلاعات و مشاوره
  • گردشگری و اوقات فراغت
  • حمل و نقل

در انتخاب شرکت های برتر نکات ذیل حائز اهمیت می‌باشد:

  • رویکرد های نوآورانه در جذب مشتری و روش های راهبردی مارکتینگ نوین
  • پژوهش های میدانی در مورد محصولات و بازار های هدف
  • حجم صادرات بالا
  • نوآوری و ریسک پذیری
  • حضور در بازارهای چالش برانگیز
  • تنوع حضور در بازارهای صادراتی و مقاصد
  • ایجاد اشتغال نیروی داخلی در بخش برون مرزی
  • سطح همکاری با دیگر شرکت های اتریشی

حمایت از نوآوری و ابتکار شرکت ها:

برنامه‌های گوناگون داخلی و اروپایی برای حمایت از طرح های نوآورانه وجود دارد که به شرکت های مبتکر کوچک و متوسط و نیز شرکت های بزرگ اهدا می‌گردد.

این حمایت های مالی می‌توانند به طور مشترک به دو یا چند شرکت که در همکاری انجام پروژه ای مشترک هستند نیز تعلق گیرند.

در این میان شرکت های کوچک و متوسط هم در اتریش و هم در سطح EU28 از شرایط ویژه ای برای دریافت این کمک های مالی برخوردار می‌باشند و قوانین جداگانه برای این شرکت ها وجود دارد.

در زمینه طرح های پژوهشی شرکت های کوچک و متوسط بسته‌های تشویقی ذیل در اتریش موجود می‌باشد:

-Frontrunner Programm -FFG : به شرکت های فعال در زمینه همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین الملل تعلق می‌گیرد و در زمینه فناوری و به خصوص مخابرات فعال می‌باشند.

-KMU Paket -FFG : بسته شرکت های کوچک و متوسط ، اهدایی از سوی بنیاد حمایت از طرح های پژوهشی اتریش

Förderberater FFG : حمایت های حقوقی از شرکت ها جهت دریافت حمایت های مالی اتریشی، اروپایی و بین المللی

همچنین در سطح اتحادیه اروپا بسته‌های حمایتی ذیل موجود می‌باشند :

-InnovFin-Eu Finance for Innovators: این بسته کمک هالی مالی گوناگونی از سوی بانک سرمایه گذاری اروپا EIB را در اختیار شرکت ها قرار می دهد.

Horizon 2020 دیگر بسته حمایتی اتحادیه اروپا می‌باشد که در طرح های زیرساختی کمک های گوناگونی را فراهم آورده است.

 

تامین مالی از طریق وام های کم بهره Soft-Loan:

بدنه صادراتی اتریشی همچنین می‌تواند تحت شرایط ویژه ای از وام های با بهره حداقلی به یورو برخوردار شود.

این وام ها تنها برای کشورهای خاص و پروژه‌های خاص و تعیین شده مورد استفاده قرار گرفته و اهدا می‌گردند.

این وام ها تنها به کشورهای در حال توسعه تعلق می‌گیرد و به عنوان بخشی از سهم اتریش در کمک به توسعه این کشورها مورد محاسبه قرار می‌گیرد که شامل حمایت مالی از پروژه‌های کوچک و داخلی این کشور ها در زمینه توسعه یا اهدای کمک بلاعوض به این کشورها می‌باشد که این وام ها امکان تامین مالی پروژه‌های صادراتی شرکت ها به این کشورها را فراهم می آورد.

این موضوع از طریق بانک توسعه اتریش هماهنگ می‌گردد.

برنامه پشتیبانی از پروژه‌های در حال رشد و برنامه ریزی

کمک های نقدی متنوعی برای آغاز فعالیت های اقتصادی و پیمانکاری در کشور های در حال توسعه و نیازمند درنظر گرفته است.

به عنوان مثال شرکت های اتریشی که راه حل های اقتصادی نوآورانه و یا فناوری‌های کوچک برای حل مشکلات منطقه ای این نوع کشور ها داشته باشند، می‌توانند هزینه‌های مربوط به پژوهش و برنامه ریزی مورد نیاز اجرای این پروژه‌ها را دریافت نمایند.

ضمانت نامه‌های صادراتی

وزارت فدرال داریی با همکاری کنترل بانک اتریش، شرایط مناسب همراه با ضمانت های صادراتی مورد نیاز شرکت ها را به ویژه برای حضور در بازارهای چالش برانگیز فراهم آورده است.

در این چارچوب ، این وزارت خانه به طور مشترک طرحی را با کنترل بانک اتریش در سال ۲۰۱۶، به نام Exportimpulse فراهم آورده که در آن شرایط ویژه ای برای برخی کشور ها( کشوررهای NEXT 11 ) و محصولات خاص دیده شده است.

سقف ضمانت نامه‌های وزارت فدرال و کنترل بانک اتریش در سال ۲۰۱۸، بالغ بر ۴۰ میلیارد یورو بوده که ۳۲ میلیارد یورو آن به بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط تعلق داشته است.

قوانین مربوط به این ضمانت نامه‌ها در لایحه تصویب شده مورخ ۳۰ آوریل ۱۹۸۱ آمده است و آخرین بار متن آن در سال ۱۹۹۰ به روزرسانی شده است و ۱۴ ضمیمه در سال های متمادی تا سال ۲۰۱۷ به آن اضافه گردیده است.

 

دسترسی سریع به محتوای صفحه

مطالب مرتبط