افزایش نیاز اقتصاد اروپا به نیروی کار جدید

افزایش نیاز اقتصاد اروپا به نیروی کار جدید

دسترسی سریع به محتوای صفحه

مقدمه

بنابه به پیش بینی اقتصاد دان ارشد فدراسیون صنعتگران اتریش، در دوازده سال آینده شرکت های اتریشی حداقل نیازمند ۵۴۰ […]

بنابه به پیش بینی اقتصاد دان ارشد فدراسیون صنعتگران اتریش، در دوازده سال آینده شرکت های اتریشی حداقل نیازمند ۵۴۰ هزار نیروی کار جدید خواهند بود و اروپا در این خصوص هیچ چاره ای جز روی آوردن به مهاجرت هدفمند نخواهد داشت.

کریستین هلمنشتاین، اقتصاددان ارشد فدراسیون صنعتگران اتریش پیش بینی می‌کند که اقتصاد اتریش در دوازده سال آینده ۵۴۰۰۰۰ کارگر کم خواهد داشت.

اقتصاد آلمان از قبل به دنبال کارگران در اندونزی، مکزیک و کلمبیا است، نظر غالب در اینجا این است که برای رفع کمبود پرسنل، تنها راه حل جستجو در خارج از مرزهای اروپا می‌باشد.

در کنار بحران بیکاری، رکود اقتصادی و رشد روز افزون تورم، اتریش با مشکل پیری در میان قشر کارگر نیز روبرو است و به دنبال آن بحران صندوق های تامین اجتماعی و بازنشستگی. بر اساس گزارش منتشره از سوی فدراسیون صنعتگران ، اتریش در دوازده سال تا نیم میلیون نفر کمبود برای نیروی کار حرفه ای خواهد داشت. اروپا در مسیر پیری قرار دارد و آفریقا در مسیر انفجار جمعیت.

همزمان در دیگر کشورها نیز شرایط مشابهی وجود دارد. به عنوان مثال آژانس کار فدرال آلمان نیز بر این امر معتقد است که در سال جاری بازار کار آلمان با بحران جدی کمبود نیروی کار ماهر روبرو می‌باشد.

بر این اساس، در صورتی که تصمیم جدی در این خصوص صورت نپذیرد، تا سال ۲۰۳۵ آلمان با کمبود حدود هفت میلیون کارگر مواجه خواهد شد. همچنین این بدان معناست که در آینده ای نزدیک اتریشی‌ها می‌توانند به عنوان نیروی کار در آلمان نیز به سرعت مشغول به کار شوند. به نظر می رسد همکاری‌های دوجانبه میان آلمان و اتریش در این خصوص نیز در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ مبنی بر همین بحران باشد.

سابقه تصمیم گیری در میان سیاستمداران اروپایی نشان دهنده این امر است که در اروپا به جای اتکا به مهاجرت و آموزش هدفمند، تمایل بر این است تا افراد را از با وعده حقوق و مزایای بهتر از کشورهای اروپایی دیگر به اتریش و آلمان منتقل کنیم. در دوره فعلی، کشورهای اروپایی تلاش دارند تا مردمشان در کشور خودشان بمانند و یا پس از آموزش به کشور بازگردند.

همچنین از سوی دیگر به دلیل پرداخت های ضعیف شرکت های اتریشی، بسیاری از نیروهای متخصص به کشورهای دیگر در محدوده اتحادیه اروپایی، اسکاندیناوی، بریتانیا و ایالات متحده می روند. این اقتصاد دان اتریشی همچنین می افزاید: ما با یک “پارادوکس” غول پیکر روبرو هستیم. در حالی که تعداد افراد قابل اشتغال در کشورهای صنعتی مرفه رو به کاهش است و جمعیت پیر در حال افزایش، جمعیت در آفریقا و آسیا در حال انفجار است.

تنها در آفریقا، جمعیت تا سال ۲۰۵۰ از ۲ .۱ به ۵ . ۲ میلیارد نفر یعنی بالغ بر دوبرابر خواهد رسید و به دنبال آن مهاجرت نیز به طرز چشمگیری افزایش خواهد یافت و اروپا نیز با توجه به سیاست های کنونی، مرزهای خود را محکم تر خواهد بست. مهاجرانی که تا کنون به اروپا آمده اند غالبا کسانی نبوده اند که اروپا واقعا به آن‌ها نیاز داشته باشد.

هر چند این گزاره نقیض های بسیاری دارد. آخرین تحقیقات نشان می‌دهد که انگیزه‌های مهاجران لزوماً با انگیزه‌هایی که معمولاً به آن اشاره می‌کنیم منطبق نیست و انگیزه‌های دیده شده اغلب نقش فرعی دارند. مطالعات آماری حاکی از آن هستند که مهاجرین و حتی پناهجویان مقصد خود را بر اساس شرایط بازار کار کشور مبدا تعیین می نمایند و نه استفاده و یا سوء استفاده از شرایط کشور میزبان.

وزارت کار اتریش سالیانه فهرست مشاغل مورد نیاز که بر آن اساس نیروی مهاجر حرفه ای جذب می نماید را منتشر می‌کند. این فهرست هرچند به صورت سالیانه تغییر می یابد اما برای بیش از ۵ سال است که هسته اصلی مشاغل آن دست نخورده باقی مانده است. فهرست سال ۲۰۲۲ شامل ۶۶ گروه کاری و زیر مجموعه‌های آن می‌شود.

همچنین در کنار فهرست مشاغل سراسری، مراکز استان‌ها نیز فهرست مشاغل مورد نیاز خود را به طور مجزا منتشر می نمایند. در ماه دسامبر ۲۰۲۱، وزیر کار اتریش مارتین کوخر، فهرست تغییرات پیشنهادی در آیین نامه جذب نیروی کار حرفه ای غیر اروپایی را تحت بررسی و به روزرسانی مجدد قرار داد. نیروی کار ماهر، برای دریافت روادید کار، نیازمند دریافت حداقل امتیاز است.

سیستم امتیاز دهی اتریشی شباهت بسیاری به سامانه امتیاز دهی برای جذب نیروی کار در کشورهای استرالیا و نیوزیلند دارد.دو سال همه گیری کرونا، سبب شد تا بسیاری از مشاغل به ویژه در حوزه خدمات گردشگری با کمبود نیروی کار حرفه ای روبرو شوند. به عنوان مثال، تورگردان و آشپزحرفه ای برای هتل ها در حال حاضر شرایط بهتری برای یافتن شغل دارد تا یک مهندس الکترونیک فارغ التحصیل.کارل هاینز کوپف دبیرکل اتاق اقتصادی فدرال اتریش، کمبود نیروی کار ماهر را همزمان با بحران همه گیری کرونا و رکود اقتصادی، از مهمترین چالش های سیاسی و اقتصادی اتریش در سال های آینده می داند و از دولت خواسته است تا امکان جذب نیروی خارجی را برای شرکت ها با تغییر در قوانین مهاجرت کاری، فراهم سازد.

شایان ذکر است که در ورود به بازار کار اتریش، مساله آشنایی با زبان آلمانی مشکل اصلی نیروی کار غیر اروپایی و غیر آلمانی زبان می‌باشد و پس زمینه فکری جامعه اتریش نسبت به دیگر کشورهای اروپایی وابستگی بیشتری به زبان مادری دارد و زبان آلمانی در محیط کار به عنوان یکی از ارکان اساسی امنیت شغلی به شمار می آید.

دسترسی سریع به محتوای صفحه

مطالب مرتبط