اتریش، الگوی پروژه راه‌آهن سریع‌السیر اروپا

اتریش، الگوی پروژه راه‌آهن سریع‌السیر اروپا

دسترسی سریع به محتوای صفحه

مقدمه

شرکت‌های راه‌آهن اروپایی مشغول رفع موانع پروژه «راه‌آهن سریع‌السیر اروپا» هستند،‌ پروژه‌ای که بخش مهمی از توافق اقتصاد سبز این […]

جاده سبز اروپایی

شرکت‌های راه‌آهن اروپایی مشغول رفع موانع پروژه «راه‌آهن سریع‌السیر اروپا» هستند،‌ پروژه‌ای که بخش مهمی از توافق اقتصاد سبز این اتحادیه به شمار می‌رود. راه‌آهن سریع‌السیر اروپا از اتریش هم می‌گذرد، کشوری که بالاترین سرانه مسافرت قطار را در اروپا دارد.

اما راه‌آهن ملی هر کشور معیارهای فنی خود را دارد و همین در تردد قطارها بین کشورها مانع ایجاد می‌کند. برنارد رایدر،‌ عضو راه‌آهن فدرال بلژیک می‌گوید:‌ «هر مرزی قوانین و مقررات و چالش‌های فنی تازه‌ای دارد و این‌ها باید عوض شود.»

انتشار ۲۵ درصد از گازهای گلخانه‌ای در اروپا نتیجه فعالیت بخش حمل‌ونقل است و بروکسل می‌خواهد برای به‌صفررساندن انتشار آلاینده‌ها تا سال ۲۰۵۰ تردد قطارهای سریع‌السیر را سه برابر کند.

هر اتریشی دو برابر میانگین دیگر اروپایی‌ها با قطار طی طریق می‌کند، امری که به نظر کارشناسان نتیجه وجود زیرساخت‌ و تعدد ایستگاه‌هاست. راه‌آهن فدرال اتریش از سال ۲۰۱۹ فقط از منابع تجدید پذیر برق می‌گیرد، از همین رو ۸ نیروگاه آبی و یک نیروگاه خورشیدی انحصاری دارد.

هرچند اروپا درزمینهٔ حمل‌ونقل بیش از دیگر بخش‌ها روی خط آهن سرمایه‌گذاری کرده، اما هنوز بلیت هواپیما در اروپا به نسبت از قطار ارزان‌تر است و برخی کنشگران اعتراض دارند که چرا فقط سفر هوایی از مالیات بر ارزش‌افزوده و سوخت معاف است.

کشورهای اروپایی پیوسته به یارانه‌های ویژه راه‌آهن می‌افزایند‌ تا از هزینه سفر با قطار بکاهند. برای نمونه، در اسلواکی و مجارستان سالمندان کم‌درآمد به‌رایگان سوار قطار می‌شوند و اتریش اخیراً بلیت حمل‌ونقل شهری سالانه‌ای صادر کرده که روزانه تنها ۳ یورو هزینه دارد.

این گزارش بخشی از مطالب ویژهٔ به مناسبت «هفتهٔ اروپایی جابه‌جایی» است. یورونیوز از ۱۳ تا ۱۷ سپتامبر (۲۲ تا ۲۶ شهریورماه) مجموعه گزارش‌هایی را دربارهٔ روند‌های تازه و نوآورانه در حوزهٔ حمل‌ونقل شهری منتشر می‌کند.

دسترسی سریع به محتوای صفحه