گزارش ماهانه ریسک کشوری صندوق ضمانت صادرات ایران

گزارش ماهانه ریسک کشوری صندوق ضمانت صادرات ایران

دسترسی سریع به محتوای صفحه

مقدمه

صندوق ضمانت صادرات ایران، گزارش ماهانه ریسک کشوری را در ژانویه ۲۰۲۱ میلادی (دی-بهمن ۱۳۹۹) منتشر نموده است. در این […]

مدیریت ریسک

صندوق ضمانت صادرات ایران، گزارش ماهانه ریسک کشوری را در ژانویه ۲۰۲۱ میلادی (دی-بهمن ۱۳۹۹) منتشر نموده است. در این گزارش به مواردی ازجمله تأثیر کرونا بر منطقه و جهان، تحولات انرژی و کالا در سطح جهان و منطقه در ژانویه ۲۰۲۱ پرداخته است.

رتبه‌بندی اعتباری کشورها و دولت‌ها توسط مؤسسات مختلفی در جهان با اهداف متفاوت انجام می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها مؤسسات (FitchRatings)،Poor’s and Standard P&S و Moody’s می‌باشد. دولت‌ها برای دسترسی به بازار سرمایه بین‌المللی و تأمین مالی خارجی، عمدتاً نیازمند اخذ رتبه اعتباری از این مؤسسات هستند و درجات اعتباری از بهترین کیفیت اعتبار (AAA) تا بدترین وضعیت اعتباری D که مخفف Default به معنی قصور در پرداخت است، طبقه‌بندی می‌شوند.

موسسه رتبه‌بندی اعتباری دیگری که تنها در کشورهای نوظهور فعالیت می‌نماید و بازار ایران را هم تحت پوشش دارد Intelligence Capital یا CI است که مقر آن در قبرس است. در کنار این مؤسسات، شرکت‌های تخصصی ریسک سنجی نظیر EIU(Unit Intelligence Economic) یا موسسه (BMI) موسوم به International Business Monitor نیز با هدف ارائه گزارش‌های تحلیلی جامع از وضعیت اعتباری کشورها به سرمایه‌گذاران خارجی فعال هستند.

به‌علاوه، مؤسسات بیمه اعتبار صادراتی که همتایان صندوق ضمانت صادرات ایران در سطح دنیا محسوب می‌شوند نیز به‌منظور پوشش ریسک‌های صادراتی شامل ریسک‌های سیاسی و تجاری، کشورها را بر اساس وضعیت ریسک کشوری به هفت‌طبقه از ۱ (بسیار کم ریسک) تا رتبه ۷ (بسیار پر ریسک) طبقه‌بندی می‌کنند.

از همتایان صندوق ضمانت صادرات ایران در کشورهای دیگر می‌توان به Hermes Euler آلمان، Sace ایتالیا، NEXI ژاپن، Coface فرانسه، EKN سوئد، EKF دانمارک، SERV سوئیس، EFIC استرالیا، EDC کانادا، EXIAR روسیه، ECGC هند، K-sure کره جنوبی و Sinosure چین نام برد.

معادل‌سازی تقریبی طبقه‌بندی ریسک کشوری صندوق ضمانت صادرات با سایر مؤسسات رتبه‌بندی جهانی، گزارش‌های و جداول ریسک کشورها در فاصله ماه ژانویه ۲۰۲۱ میلادی (دی-بهمن ۱۳۹۹) صندوق ضمانت صادرات ایران در جدول و گزارش ضمیمه قابل‌دسترسی می‌باشد.

شایان‌ذکر است الگوی رتبه‌بندی صندوق بر اساس پارامترهای خاص، بومی‌سازی شده؛ ولی به‌طورکلی از همبستگی بالایی در مقایسه با مؤسسات همتا برخوردار است.


گزارش ماهانه ریسک کشوری صندوق ضمانت صادرات ایران

دسترسی سریع به محتوای صفحه

مطالب مرتبط