پایدارترین ایستگاه راه‌آهن اروپا در وین

پایدارترین ایستگاه راه‌آهن اروپا در وین

دسترسی سریع به محتوای صفحه

مقدمه

ایستگاه راه‌آهن اصلی وین، در زمینی به مساحت ۱۰۹ هکتار معادل ۲۵ هزار مترمربع به یک مرکز حمل‌ونقل چندوجهی در […]

ایستگاه راه‌آهن اصلی وین، در زمینی به مساحت ۱۰۹ هکتار معادل ۲۵ هزار مترمربع به یک مرکز حمل‌ونقل چندوجهی در سیستم راه‌آهن فرا منطقه‌ای اروپا تبدیل‌شده است.

 

پروژه ایستگاه مرکزی راه‌آهن وین که طراحی آن موفق به دریافت جایزه +A معماری در سال ۲۰۱۶ شده است، تنها به ساختمان مجموعه محدود نمی‌شود و درواقع طرحی برای توسعه مجدد کل یک منطقه شهری به‌حساب می‌آید.

 

ایستگاه راه‌آهن مرکزی وین ورودی‌ اصلی بازدیدکنندگان این شهر از سراسر دنیا است و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این ایستگاه با ساختار خاص خود در لحظات اول ورود به شهر، فضایی هیجان‌انگیز و دیدنی به وجود می‌آورد و با جلوه‌نمایی خاص خود، نوعی خوش‌آمد گویی را تداعی می‌کند.

 

اهمیت عمده و خاص ایستگاه وین در نوع معماری چشمگیر آن منعکس می‌شود و شاخصه اصلی آن ساختار هدفمندی است که در طراحی سقف نیمه شفاف، تاشو و الماس گونه آن به‌کاررفته است. این سقف شامل ۱۴ قاب لوزی‌ شکل فضایی، هر یک به طول ۷۶ متر است که در پنج ردیف، بر فراز ۱۰ ریل موجود در پنج سکوی آن قرار دارد. به‌منظور استوار ماندن این الماس‌های چشم‌نواز، در هر ۳۸ متر فضای زیرین آن یک ستون حامل قرار داده‌شده است.

این لوزی‌ها در بخش مرکزی از هم جداشده‌اند و یک نورگیر ۳۰*۶۰ متری کریستال‌ شکل ایجاد کرده‌اند. علاوه بر این به لطف سازه‌های لعاب‌دار و یکپارچه به‌کاررفته در سقف، ایستگاه مذکور در ساعات روز از روشنایی طبیعی برخوردار است و در طول شب از جلوه‌های جالب و اعجاب‌انگیز شب بهره می‌برد.

استفاده از ورق‌های آلکوباند نقره‌فام نیز نمایی هارمونیک به بخش زیرین آن در درون ساختمان بخشیده است. نکته جالب اینکه در کنار استفاده از مواد و ترکیبات شفاف و بادوام که نیاز چندانی به نگهداری ندارند، طراحی سالن‌های روشن و شاد، تهویه مطبوع، قابلیت دسترسی آسان به سکوها از محوطه بیرونی و بهینه‌سازی آن خصوصاً برای توان‌خواهانی با توان حرکتی پایین که از ویژگی‌های متمایز طراحی ایستگاه به‌حساب می‌آید، ساختمان این بنا کاملاً پایدار و دوستدار محیط‌زیست بناشده است.

طراحان و برنامه‌ریزان ایستگاه مرکزی وین با توجه عمده به مسائل زیست‌محیطی و پایداری، استفاده از مواد پایدار و دستیابی به مقادیر بالای بهره‌وری انرژی را در اولویت قرار داده‌اند و با بهره‌گیری از انرژی زمین‌گرمایی، سیستم‌های سرمایش و گرمایش از یک شبکه منطقه‌ای و سیستم تهویه یکپارچه، این ایستگاه را به نمونه‌ای کارآمد از انرژی پایدار و سازگار با محیط‌زیست تبدیل کرده‌اند.

معماری برجسته و بی‌همتای این ساختمان نشان می‌دهد مسئولین راه‌آهن ملی اتریش به ویژگی‌های عملیاتی، کاربردی، اقتصادی و نیز مطابقت بنا با تمامی الزامات فنی و سازمانی اهمیت داده‌اند و در طراحی آن موردتوجه ویژه‌ قرارگرفته است.

دسترسی سریع به محتوای صفحه

مطالب مرتبط