جدیدترین اخبار اقتصادی اتریش

جدیدترین اخبار اقتصادی اتریش

دسترسی سریع به محتوای صفحه

مقدمه

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در هفته چهارم تیر ماه ۱۴۰۰ مهم‌ترین اخبار و تحولات اقتصادی اتریش […]

جدیدترین اخبار اقتصادی اتریش

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در هفته چهارم تیر ماه ۱۴۰۰

مهم‌ترین اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در هفته چهارم تیرماه ۱۴۰۰ که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح زیر ارائه می گردد

بانک مرکزی نرخ پیش‌بینی‌شده تورم برای ۲۰۲۱ را تصحیح کرد

رادیو و تلویزیون اتریش: بانک مرکزی نرخ تورم برای این کشور را در سال ۲۰۲۱، ۲.۲ درصد پیش‌بینی کرد که ۲. ۰ درصد بیشتر از نرخ پیش‌بینی‌شده در ماه ژوئن می‌باشد. بانک مرکزی دلیل اصلی این افزایش را، افزایش قیمت پایه انرژی نسبت به سه‌ماهه نخست سال اعلام نمود. بر اساس این گزارش، نرخ تورم بدون در نظر گرفتن افزایش قیمت پایه انرژی و خوراک برای سال جاری ۱. ۲ درصد می‌باشد و برای سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ نیز نرخ تورم تا ۳.۲ درصد پیش‌بینی‌شده است.

تصمیم‌گیری نهایی اتحادیه اروپایی برای استفاده از یورو دیجیتالی

کوریه: روز چهارشنبه، بانک مرکزی اروپا (ECB) تصمیم خواهد گرفت که یک مرحله آزمایشی برای استفاده از یورو الکترونیکی آغاز شود. در مقایسه ارزهای رمزنگاری‌شده مانند بیت کوین، ارزهای دیجیتالی فراملیتی دارای نوسانات کمتری هستند، به‌طوری‌که می‌توانند به‌عنوان وسیله پرداخت یا واحد حساب استفاده شوند. فابیو پانتا، مدیر بانک مرکزی اروپا، اخیراً در مصاحبه‌ای با فایننشال تایمز اظهار داشت که مبالغ بین ” ۷۰ تا ۱۰۰ یورو” در آینده می‌تواند به‌طور مستقیم بین پرداخت‌کننده و گیرنده بدون دخالت سامانه بانکی تبادل شود. بانک مرکزی اروپا چندین بار تأکید کرده که معرفی یورو دیجیتال به معنای لغو کامل استفاده از پول نقد نیست. کمیسیون اتحادیه اروپا اخیراً جزئیاتی را درباره زیرساخت‌های موردنیاز بانک مرکزی برای استفاده از یورو دیجیتال ارائه داده و اعلام کرده که زیرساخت‌های فنی این امر تا سپتامبر ۲۰۲۲ ایجاد خواهند شد.

اتریش واردات سویا را تا سال ۲۰۳۰، پنجاه‌درصد کاهش می‌دهد

استاندارد: وزیر کشاورزی الیزابت کوستینگر روز دوشنبه طرح راهبردی جدید دولت را در خصوص سویا ارائه داد. طبق این طرح اتریش می‌بایست میزان تولیدات سویا داخلی را افزایش داده و تولید مواد خوراکی حاوی مقادیر بالای پروتئین نیز باید کاهش یابند. میزان واردات سویا نیز تا سال ۲۰۳۰ به نصف میزان فعلی یعنی به ۲۵۰ هزار تن کاهش یابد. سویا یک تأمین‌کننده مهم پروتئین است و به‌عنوان خوراک خوک‌ها و مرغ‌ها استفاده می‌شود و در تولید مواد غذایی به توفو، شیر سویا و آرد سویا تبدیل می‌شود. کشاورزان در اتریش تولید سویا را بسیار گسترش داده‌اند و سطح زیر کشت از سال ۲۰۱۰ بیش از دو برابر شده است. سهم ارگانیک تقریباً ۴۰ درصد است.

افزایش چشمگیر قیمت خانه‌های نوساز در اتریش

خبرگزاری اتریش: هم‌زمان با بحران کرونا، قیمت‌ها هم در بخش خرید و هم درزمینهٔ مسکن استیجاری افزایش چشمگیری پیداکرده است. در حال حاضر مسکن نوساز در اتریش با میانگین ۴۴۵۷ یورو برای هر مترمربع معامله می‌شود. بر اساس مطالعه انجام‌شده از سوی موسسه مشاوران حقیقی-مالیاتی دلوئیت در وین، این قیمت برای هر مترمربع اتریش را در صدر کشورهای اروپایی به لحاظ گرانی مسکن قرار می‌دهد. همچنین در این گزارش اتریش از نظر تعداد شرکت‌های ساخت‌وساز و هم از نظر احداث شهرک‌های مسکونی، در رتبه اول کشورهای اتحادیه اروپایی قرارگرفته است. طبق آخرین “شاخص املاک ” از Deloitte، میانگین قیمت خرید هر مترمربع آپارتمان در اتریش ۸۴. ۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش‌یافته است. بر اساس برآورد Deloitte، یک آپارتمان ۷۰ متری در اتریش به‌طور متوسط ۶. ۱۰ برابر میانگین درآمد سالیانه یک کارمند می‌باشد.

تلاش اتحادیه اروپایی برای ممنوعیت استفاده و تولید موتورهای احتراق داخلی تا سال ۲۰۳۵

استاندارد: اتحادیه اروپایی در چارچوب برنامه «آمادگی برای ۵۵» اولین گام به سمت کاهش و به صفر رساندن تولید گازهای گلخانه‌ای را دنبال می‌کند. اورسولا فون در لاین در جلسه کمیسیون اتحادیه اروپایی با تأکید بر نگران‌کننده بودن تغییرات آب‌وهوایی، برنامه اتحادیه اروپایی را هرچند کند اما مهم و سازنده دانست. میزان کاهش گازهای گلخانه برای سال ۲۰۳۰، ۴۳ درصد عنوان‌شده بود که کشورهای اتحادیه در روزهای پایانی سال ۲۰۲۰، آن را به ۵۵ درصد تا سال ۲۰۳۵ افزایش دادند.

رونق سرمایه‌گذاری در اتریش

پرسه: حجم دریافتی صندوق‌های سرمایه‌گذاری اتریش تا نیمسال اول ۲۰۲۱، به ۲۰۸ میلیارد یورو رسیده است. در این میان سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بیشتر به اوراق بهادار روی آورده‌اند. رشد جدی میزان سرمایه‌گذاری در اتریش در سال جدید، باعث تعجب بسیاری شده است؛ زیرا میلیاردها یورو در کمترین زمان به صندوق‌های سرمایه‌گذاری واریزشده‌اند. بر اساس اعلام اتحادیه شرکت‌های سرمایه‌گذاری اتریش (VÖIG) فقط در شش ماه اول ۲۰۲۱، حجم ورودی صندوق‌های سرمایه‌گذاری ۴. ۱۶ میلیارد یورو بوده که نشان‌دهنده رشد ۵. ۸ درصدی می‌باشد. نیمی از این ۱۶.۴ میلیارد یورو یعنی ۳. ۸ میلیارد یورو از جایگاه سود سهام و نیمه دیگر آن توسط نهادهای دولتی و سرمایه‌گذاران خصوصی تأمین‌شده است. سرمایه‌گذاران نهادی دولتی، حدود ۸.۱ میلیارد یورو سرمایه جدید را تزریق نموده و نصف دیگر آن یعنی ۴.۴ میلیارد یورو از طریق سرمایه‌گذاران خصوصی تأمین‌شده است.

از ۲۰۳۰ تنها خودروهایی که هیچ‌گونه آلایندگی ندارند پلاک می‌شوند

استاندارد: از ۲۰۳۰ تنها خودروهایی که هیچ‌گونه آلایندگی ندارند پلاک می‌شوند و طبق برنامه وزارت حفاظت از آب‌وهوا، قرار است سهم حمل‌ونقل عمومی از مجموع حمل‌ونقل در اتریش از میزان کنونی که ۲۷ درصد می‌باشد به ۴۰ درصد تا سال ۲۰۴۰ افزایش یابد و شبکه قطارهای شبانه نیز توسعه یابد.

دسترسی سریع به محتوای صفحه

مطالب مرتبط