جدیدترین اخبار اقتصادی اتریش

جدیدترین اخبار اقتصادی اتریش

دسترسی سریع به محتوای صفحه

مقدمه

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در هفته اول آبان ماه ۱۴۰۰ مهم‌ترین اخبار و تحولات اقتصادی اتریش […]

جدیدترین اخبار اتریش

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در هفته اول آبان ماه ۱۴۰۰

مهم‌ترین اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در هفته اول آبان ماه ۱۴۰۰ که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح زیر ارائه می گردد

گزارش صندوق بین‌المللی پول: آغاز روند کاهش بدهی‌های دولتی در سراسر جهان

وینرتسایتونگ: صندوق بین‌المللی پول در گزارش ۱۳ اکتبر خود اعلام کرد، روند افزایش نجومی بدهی‌های دولتی که هم‌زمان با بحران کرونا آغازشده بود، در مسیر بهبود قرارگرفته است و پیش‌بینی کرد که کشورهای عضو OECD بتوانند در دوره بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۶ با افزایش تولید و صادرات، در مسیر بازگشت به دوران پیش از بحران کرونا قرار گیرند. صندوق برای این دوره، ثبات اقتصادی و سیاسی و همچنین بهبود شرایط بازار سرمایه را برای اکثر کشورهای جهان پیش‌بینی می‌کند. بر اساس گزارش یادشده، میزان بدهی‌های دولتی در سراسر جهان در سال ۲۰۲۰ بالغ‌بر ۹۸.۶ درصد در مقابل ۸۳.۶ درصد در سال ۲۰۱۹ بوده است و این بدهی‌ها تا اکتبر ۲۰۲۱ به ۹۷.۸ درصد رسیده است.

کاهش حجم حمل‌ونقل جاده‌ای در اتریش در زمان کرونا

مرکز آمار اتریش: بر اساس اطلاعات منتشرشده از سوی مرکز آمار اتریش، حجم کالاهای حمل شده توسط وسایل نقلیه داخلی و خارجی در جاده‌های اتریش در سال ۲۰۲۰ بالغ‌بر ۵۵۲ میلیون تن بوده و بنابراین ۷.۷ درصد نسبت به سال قبل با ۵۹۸ میلیون تن کاهش‌یافته است. در همین دوره، میزان راندمان ۹. ۳ درصد کاهش‌یافته و درمجموع به ۵۲.۴ میلیارد تن کیلومتر (tkm) رسیده است. گفته می‌شود، میزان کاهش به دلیل، بسته بودن مرزها در زمان کرونا، مشکلات در تأمین و شکسته شدن زنجیره عرضه و تقاضا بوده است.

مجموعه فرودگاهی وین، بزرگ‌ترین مزرعه انرژی خورشیدی اتریش را تأسیس کرد

استاندارد: در نزدیکی فرودگاه وین، در مساحتی به وسعت ۲۴ هکتار بیش از ۵۵ هزار پانل خورشیدی با مجموع توان تولیدی ۲۴ مگاوات ساعت تعبیه‌شده‌اند که می‌توانند تا ۳۵ درصد میزان انرژی الکتریکی موردنیاز فرودگاه وین را تأمین نمایند. برای این پروژه ۲۰ میلیون یورو هزینه شده است و درمجموع می‌تواند سالیانه ۳۰ میلیون کیلووات ساعت برق از جایگاه انرژی خورشیدی برای مصرف داخلی مجموعه فرودگاهی وین تولید نمایند. آغاز بهره‌برداری نهایی از فاز آخر این پروژه برای ژانویه- فوریه ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی‌شده است. با در اختیار داشتن این سلول‌های خورشیدی، فرودگاه وین اولین فرودگاه سبز اروپا خواهد بود که میزان دی‌اکسید کربن تولیدی خود را کاهش می‌دهد.

دریافت هزینه مضاعف برای بطری‌های پلاستیکی و قوطی‌های فلزی از ۲۰۲۵

کوریه: قانون جدید مدیریت زباله و ضایعات امروز در نشست وزیران همراه با صدراعظم جدید اتریش، در کنار دیگر مسائل اقتصادی و مالی مانند بسته اصلاحات مالیاتی و بسته بودجه پیشنهادی سال آینده موردبحث و بررسی قرار گرفت و قرار شده است تا سال ۲۰۲۵ مراحل مرتبط با زیرساخت‌های موردنیاز آن نهایی شده و از سال ۲۰۲۵ مورد بهره‌برداری قرار گیرد. طبق این طرح، برای بطری‌های نیم لیتری، یک لیتری و یک و نیم لیتری هرکدام تا ۳۰ سنت و قوطی‌های فلزی تا ۳۵ سنت دریافت خواهد شد.

طرح بودجه ۲۰۲۲ سرعت اجرای طرح‌های زیست‌محیطی را کاهش خواهد داد

کوریه: کاهش ۷. ۶ درصدی تولید ناخالص داخلی اتریش که بالاترین میزان کاهش این شاخص پس از جنگ جهانی دوم در این کشور بوده است، مشکلات بسیاری را برای اجرای طرح‌های گوناگون به‌ویژه در حوزه گردشگری، نوآوری و موضوعات زیست‌محیطی برجای گذاشته است. بااین‌وجود در طرح بودجه اعلام‌شده یک میلیارد یورو برای برنامه‌های زیست‌محیطی در سال ۲۰۲۲ اعلام‌شده است که ۵۰۰ میلیون یورو از آن توسط مالیات وارده به تولید دی‌اکسید کربن تأمین خواهد شد. طبق طرح بودجه اعلام‌شده، کسری بودجه برای سال ۲۰۲۲ نسبت به سال گذشته از ۶ درصد به ۳. ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی رسیده است که برای دولت اتریش در شرایط بحران اقتصادی کارنامه خوبی به شمار می‌آید. میزان بدهی‌های دولتی تا پایان سال ۲۰۲۲، به ۸۰ درصد خواهد رسید و پیش‌بینی می‌شود بدهی‌های دولتی تا سال ۲۰۲۵ بتواند به ۵. ۷۲ درصد برسند.

بااین‌وجود پیش‌بینی می‌شود دیگر طرح‌های زیست‌محیطی معرفی‌شده در برنامه پیشنهادی حزب سبز اتریش ناچار خواهد بود تا سال ۲۰۲۳ به تعویق بیافتد. در حال حاضر دی‌اکسید کربن، تولید برق از جایگاه انرژی‌های تجدید پذیر و به‌روزرسانی مدیریت بازیافت زباله از مهم‌ترین طرح‌های زیست‌محیطی دولت به شمار می‌آید.

اتریشی‌ها همچنان پول نقد را به دیگر ابزار پرداخت برای خرید ترجیح می‌دهند

کرونه: در سال‌های اخیر به‌ویژه در زمان بحران کرونا و پررنگ شده ارزهای دیجیتالی و رمز ارزها، کشورهای اروپایی، برنامه‌های آزمایشی را برای استفاده از ابزار پرداختی جایگزین پول نقد، مورد آزمایش قرار داده‌اند. هم‌زمان بانک مرکزی اروپا نیز به دنبال معرفی یورو دیجیتال می‌باشد و برخی اعضای اتحادیه اروپایی و حوزه یورو نیز اعلام آمادگی برای یک دوره آزمایشی یورو دیجیتال کرده‌اند. در این میان اتریش مسیر متفاوتی را دنبال کرده است و نظرسنجی‌های داخلی حاکی از اصرار جامعه اتریش به استفاده از پول نقد دارد. در این میان کشورهای شمال اروپا و اسکاندیناوی انعطاف بیشتری نسبت به کشورهای اروپای شرقی و حتی اتریش داشته‌اند.

پیش‌بینی سازمان OECD در خصوص کاهش رشد اقتصادی جهانی تا سال ۲۰۶۰

کشورهای توسعه‌یافته اقتصادی در بلندمدت با کاهش رشد اقتصادی تا ۵۰ درصد روبرو خواهند بود. OECD با انتشار یک گزارش با پیش‌بینی بلندمدت تا سال ۲۰۶۰ نسبت به کاهش رشد اقتصادی این کشورها تا سال ۲۰۶۰ تأکید کرده است و به‌منظور جذب پیامدهای منفی این امر، اصلاحات در بازار کار و سیستم بازنشستگی را در اولویت سیاست‌گذاری‌های اقتصادی کشورهای عضو می‌داند.

افزایش سود شرکت‌های اتریشی در سایه بهبود شرایط اقتصادی در اروپای شرقی

استاندارد: موسسه مطالعات تطبیقی اقتصاد بین‌الملل وین، در آخرین پیش‌بینی خود از شرایط اقتصادی برای ۲۳ کشور در اروپای مرکزی، شرقی و بالکان، شرایط بهتری را برای شرکت‌های اتریشی که با این حوزه در ارتباط هستند، اشاره‌کرده است. به گزارش این موسسه، در سه‌ماهه سوم سال جاری، سود تجاری شرکت‌های اتریشی که با این حوزه در ارتباط بوده‌اند تا ۴. ۵ درصد رشد کرده است. این موسسه همچنین به رشد اقتصادی حوزه بالکان و کشورهای اروپای شرقی مانند اوکراین، ترکیه، روسیه، جمهوری چک، بلغارستان و صربستان تا سال ۲۰۲۳ اشاره‌کرده است و پیش‌بینی می‌کند با گذر از دوره کرونا، شرکت‌های اتریشی در این منطقه از بخت و اقبال بهتری نسبت به سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ برخوردار باشند.

دسترسی سریع به محتوای صفحه

مطالب مرتبط