جدیدترین اخبار اقتصادی اتریش

جدیدترین اخبار اقتصادی اتریش

دسترسی سریع به محتوای صفحه

مقدمه

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در هفته سوم شهریورماه ۱۴۰۰ مهم‌ترین اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در […]

فراز جام

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در هفته سوم شهریورماه ۱۴۰۰

مهم‌ترین اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در هفته سوم شهریور ماه ۱۴۰۰ که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح زیر ارائه می گردد

تورم در ماه سپتامبر همچنان فراتر از ۳ درصد

وینرتسایتونگ: بر اساس بررسی‌های اولیه مرکز آمار اتریش، تورم در ماه سپتامبر در هرچند با شیب کند اما همچنان روند صعودی داشته است و به ۲. ۳ درصد رسیده است.

به گفته مرکز آمار اتریش، تورم در ماه اوت نیز ۲.۳ درصد بوده است که با توجه به نرخ تورم در سال گذشته، رشد محسوسی داشته است.

گفته می‌شود دلیل اصلی افزایش تورم، افزایش هزینه انرژی و سوخت‌های فسیلی است و همچنین کمبود مواد اولیه برای صنایع به‌ویژه صنایع الکترونیکی و فلزات، سبب شده است که قیمت پایه بسیاری از کالاها افزایش یابند.

مرکز آمار با اشاره به آخرین آمار نرخ تورم در حوزه یورو، میزان تورم در اتریش را نزدیک به میانگین اتحادیه اروپایی و حوزه یورو می‌داند. میزان تورم در حوزه یورو در ماه سپتامبر برابر با ۳.۴ درصد بوده است.

بیشترین میزان افزایش قیمت مربوط به حوزه انرژی است که تا ۱۷.۴ درصد در ماه سپتامبر ۲۰۲۱ نسبت به ماه سپتامبر ۲۰۲۰ افزایش داشته است.

پیش‌بینی‌ها در خصوص گردشگری زمستانی اتریش: بازگشت به شرایط پیش از بحران تا ۲۰۲۳ به طول می‌انجامد.

کوریه: کارشناس حوزه گردشگری موسسه پژوهش‌های اقتصادی اتریش WIFO، شرایط گردشگری زمستانی در اتریش را برای سال جاری و سال ۲۰۲۲ غیرقابل‌پیش‌بینی دانست و در صورت بهبود شرایط بین‌المللی در خصوص واکسیناسیون و کاهش میزان مبتلایان و عدم شناسایی سویه‌های جدید ویروس کرونا، سال ۲۰۲۳ را آغاز روند بهبود برای حوزه گردشگری زمستانی اتریش دانست.

الیور فریتز در این خصوص افزود: شاخص‌ها و مؤلفه‌های بسیاری وجود دارند که می‌توانند مسیر گردشگری را باری دیگر به‌طور کامل مسدود نمایند.

بهبود موقت شرایط در ماه‌های اوت و سپتامبر برای گردشگری داخلی تابستانی در اتریش، معیار درستی برای پیش‌بینی زمستان نیست.

همچنین مسئله کمبود نیروی کار ماهر در حوزه گردشگری به‌ویژه گردشگری زمستانی، دیگر چالش سال‌های پیش رو برای این حوزه خواهد بود.

توافق نهایی بر سر اصلاحات مالیاتی زیست‌محیطی

کلاینه تسایتونگ: دولت اتریش دیروز، یکشنبه ۳ اکتبر ۲۰۲۱، نتیجه نهایی توافق بر سر طرح اصلاحات مالیاتی حوزه محیط‌زیست را اعلام کرد. بر اساس این طرح از اول ژوئیه ۲۰۲۲، بنزین ۸ سنت و گازوئیل در ۹ سنت در هر لیتر با افزایش قیمت روبرو خواهند شد.

همچنین در این طرح آمده است که شهروندان اتریشی، به‌طور سالیانه در این روز مبلغ حداقل ۱۰۰ و حداکثر ۲۰۰ یورو به‌عنوان تشویقی از صندوق دولت برای کاهش میزان آلاینده‌ها به‌ویژه دی‌اکسید کربن دریافت خواهند کرد.

همچنین به‌موجب این طرح مالیاتی بالغ‌بر ۳۰ یورو برای هر تن دی‌اکسید کربن تولیدی دریافت خواهد شد که در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ به ترتیب به ۳۵ و ۴۵ و ۵۵ یورو افزایش خواهد یافت.

دلیل افزایش نمایی قیمت انرژی در اتحادیه اروپایی

وینرتسایتونگ: در سال دوم همه‌گیری کرونا، قیمت نفت و گاز، به بالاترین میزان خود در سال‌های اخیر رسیده است و برای فصل زمستان، بیم آن می‌رود که خانوار اروپایی توانایی پرداخت هزینه‌های انرژی خود را نداشته باشند.

در این خصوص وزرای اقتصاد و دارایی کشورهای عضو اتحادیه اروپایی، روز دوشنبه ۴ اکتبر برای یافتن راه‌حل برون‌رفت از این بحران، به مشورت پرداختند.

قیمت پایه انرژی در اتحادیه اروپایی، از آغاز سال جاری افزایش چشمگیری داشته است و این افزایش قیمت، با خود افزایش هزینه تولیدات و خدمات و به دنبال آن افزایش تورم را به همراه داشته است.

به‌ویژه در ماه‌های اخیر با کاهش ذخایر گاز در اروپا به‌ویژه ذخایر مربوط به گاز پروم روسیه، این بحران جدی‌تر شده است.

تصمیم نهایی اتریش جهت دریافت هزینه مضاعف برای بطری‌های پلاستیکی

وینرتسایتونگ: سالهاست که در اتریش بحث دریافت هزینه مضاعف برای بطری‌های پلاستیکی (بین ۸ تا ۳۰ سنت برای هر بطری با توجه به درجه‌بندی و نوع مواد پلی‌اتیلن محلول در آن‌ها) موردبحث کارشناسان و احزاب گوناگون بوده است.

به گفته روزنامه هویته اتریش، به‌زودی در تمامی سوپرمارکت‌های سراسر اتریش، دستگاه‌های جمع‌آوری بطری‌های پلاستیکی و همچنین دریافت قوطی‌های فلزی نوشیدنی‌ها در دسترس خواهد بود که مشتریان با تحویل بطری‌های خود بن خرید از فروشگاه دریافت می‌نمایند. این طرح در بسیاری از کشورهای اروپایی به‌ویژه آلمان سال‌ها مورداستفاده بوده است نتایج زیست‌محیطی و اقتصادی خوبی را برای حوزه بازیافت زباله در کشور به همراه داشته است.

افزایش میزان پول نقد در میان اتریشی‌ها علیرغم بحران کرونا

کوریه: میزان پول نقد در میان اتریشی‌ها باوجود بحران کرونا در سال ۲۰۲۰ افزایش‌یافته است.

به گزارش موسسه Allianz Global Wealth، اتریشی‌ها در سال ۲۰۲۰ با سرانه ۶۳ هزار و ۵۹۰ یورو در جایگاه شانزدهم در میان کشورهای جهان قرار داشته‌اند.

به گفته این موسسه با آنکه هم‌زمان با بحران کرونا، بسیاری از افراد شغل خود را در اتریش ازدست‌داده‌اند بااین‌وجود میزان پول نقد در دست شهروندان اتریشی افزایش‌یافته است. به گفته این گزارش میزان پول نقد در سطح جهان در سال ۲۰۲۰، ۷. ۹ درصد افزایش داشته است و در اتریش نیز این میزان ۵ درصد افزایش داشته است.

دسترسی سریع به محتوای صفحه

مطالب مرتبط