برنامه محرک اقتصادی به نام واکسیناسیون

برنامه محرک اقتصادی به نام واکسیناسیون

دسترسی سریع به محتوای صفحه

مقدمه

در یک سال اخیر بشر تجربیات ویژه‌ای در خصوص همه‌گیری‌ها کسب کرده و در ابعاد اقتصادی یکی از مهم‌ترین نتایج […]

واکسیناسیون کرونا

در یک سال اخیر بشر تجربیات ویژه‌ای در خصوص همه‌گیری‌ها کسب کرده و در ابعاد اقتصادی یکی از مهم‌ترین نتایج این است که بدون واکسیناسیون، اعمال ممنوعیت‌های عبور و مرور و تعطیلی‌های سرتاسری تأثیر بسزایی در روند بهبود شرایط و خروج از بحران ندارند. بااین‌وجود در این میان یک پارادوکس اساسی وجود دارد و آن این است که کشورهایی که با واکسیناسیون و افزایش تولیدات و به‌ویژه مبادلات خارجی در تلاش به بازگشت به شرایط اقتصادی پیش از بحران می‌باشند، به دلیل وابستگی‌های تنگاتنگ بازار ناچار به نجات دیگر کشورها نیز خواهند بود.

همان‌طور که از نمودار فوق برمی‌آید از ماه فوریه ۲۰۲۱ تا نیمه ماه مارس تعداد مبتلایان در اتریش نسبت به کشورهای ایتالیا، سوئد، هلند، فرانسه، بلژیک، آلمان، اسرائیل آمریکا و بریتانیا بیشترین افزایش را داشته است.

گفته می‌شود یکی از دلایل این افزایش چشمگیر در اتریش عدم رعایت پروتکل‌ها توسط مردم و از سوی دیگر کند بودن روند واکسیناسیون در این کشور هست.

در دو ماه گذشته کشورهای آسیایی و ایالات‌متحده به‌خوبی توانسته‌اند بخشی از کاهش درآمدهای اقتصادی سال ۲۰۲۰ را جبران کنند و حتی ایالات‌متحده برای سال جاری رشد ۶.۵ درصدی در تولید ناخالص داخلی را پیش‌بینی کرده است.

در همین حال شرایط در اروپا متفاوت است و اروپا نه‌تنها نتوانسته است پاسخ مناسبی به شرایط اقتصادی داشته باشد بلکه همچنان در بحران سلامت غوطه‌ور‌ است.

پیش‌بینی‌های کشورهای اروپایی از بهبود شرایط اقتصادی در ماه‌های اخیر بارها بازبینی‌شده و پیش‌بینی‌های قبلی این کشورها مدام در حال تغییر و تصحیح می‌باشند و روند این تغییرات تاکنون نشانی از رشد و بهبود را نداشته است.

اتریش نیز همراه با قطار کند اروپا در حال حرکت است و برای سال جاری بهبود ۱.۵ درصدی تولید ناخالص داخلی را پیش‌بینی نموده است. با توجه به شرایط کنونی واکسیناسیون در کشور حتی این میزان نیز کاهش خواهد یافت و طبق پیش‌بینی‌های موسسه پژوهش‌های اقتصادی اتریش حتی می‌تواند تا پایان سال به کمتر از ۰.۹ درصد برسد.

دور جدید تعطیلی‌های سرتاسری در استان‌های شرقی و تائید ویروس جهش‌یافته برزیلی در تیرول که امکان تعطیلی‌ها در این استان و دیگر مناطق اتریش را افزایش می‌دهد، می‌تواند باری دیگر کشور را در تعطیلی کامل فروبرد.

در میان تحلیل‌های ارائه‌شده از سوی مؤسسات گوناگون، یک گزارش مربوط به پژوهشکده بانک خصوصی M.M Warbung & Co جلب‌توجه می‌نماید که شاخص رشد و افزایش تعداد مبتلایان در فاصله اول فوریه تا پایان ماه مارس را موردبررسی قرار داده‌اند. طبق این تحلیل، در کشورهایی که روند واکسیناسیون به‌سرعت صورت پذیرفته مانند بریتانیا، ایالات‌متحده امریکا و اسرائیل کاهش جدی در میزان مبتلایان جدید را به ثبت رسانده‌اند و کشورهایی که تمرکز بیشتری بر تعطیلی داشته‌اند و نسبت به خرید یا تولید واکسن اهمیت کمتری قائل بوده‌اند، نه‌تنها شرایط اقتصادی بهبود نیافته بلکه تعداد مبتلایان به‌شدت در حال افزایش هست.

در اتریش به‌عنوان‌مثال استان‌هایی که روند واکسیناسیون برنامه‌ریزی‌شده‌ای ندارند و توجه کمتری نسبت به گروه مبتلایان و یا بیماران بالای ۶۵ سال دارند، نه‌تنها تعداد تخت‌های بخش مراقبت‌های ویژه به‌سرعت پرشده‌اند بلکه افزایش مبتلایان در گروه‌های سنی جوانان و زیر ۵۰ سال نیز، نسبت به دیگر استان‌ها افزایش چشمگیری داشته است و در مقابل در استان‌های غربی که نسبت به واکسیناسیون افراد بالای ۶۵ سال و افرادی که به دلیل بیماری‌های دیگر در معرض خطر بیشتری قرار دارند با سرعت بالایی به‌عنوان‌مثال در مقایسه با وین صورت پذیرفته اسـت، بیمارستان‌ها شرایط بهتری دارند و در دور تعطیلی‌های جدید نیز نیاز به تعطیلی در آن‌ها به وجود نیامده است.

نتیجه جالب دیگری که از این تحلیل به دست می‌آید این است که تعطیلی‌های سرتاسری و قفل‌کردن اقتصاد کشور نه‌تنها آثار زیان‌بار غیرقابل جبرانی را به بدنه اقتصادی و اشتغال کشور تحمیل کرده است، هرچند به نظر می‌آید که این تعطیلی‌ها برای کمک به کنترل شرایط برای نظام سلامت کشور و عدم سرریز بیماران در بخش‌های عفونی بیمارستان‌ها و مراقبت‌های ویژه کارآمد می‌تواند باشد، بااین‌وجود به‌هیچ‌وجه در کنترل و کاهش روند افزایش مبتلایان تأثیری نداشته است، زیرا زندگی افراد همچنان در سایه این تعطیلی‌ها ادامه داشته و حضور در فروشگاه‌های مواد غذایی برای توسعه ویروس کافی است و می‌بایست در حال حاضر تنها تمرکز بر واکسیناسیون داشت.

اتریش در حال حاضر برای جبران کمبود واکسن در دسترس رو به روسیه کرده است و به دنبال دریافت و یا خرید یک‌میلیون دوز واکسن روسی اسپوتنیک ۵ هست.

یک نکته در این میان مشهود است که اتریش به همراه کشورهای اروپایی همسایه، در قطار کشورهایی خواهد بود که در حوزه اقتصادی به دلیل شرایط اقتصادی کشورهای اطراف مانند ایتالیا و جمهوری چک و آلمان که از مهم‌ترین شرکای اقتصادی اتریش می‌باشند، زمان بیشتری حتی در صورت واکسیناسیون برای خروج از بحران اقتصادی نیاز خواهد داشت.

دسترسی سریع به محتوای صفحه

مطالب مرتبط