اظهارات رئیس بانک مرکزی اروپا در خصوص پول نقد دیجیتال اروپایی

اظهارات رئیس بانک مرکزی اروپا در خصوص پول نقد دیجیتال اروپایی

دسترسی سریع به محتوای صفحه

مقدمه

بیست سال پس از معرفی یورو به‌ عنوان پول واحد اروپایی، موسسان این ارز مهم بین‌المللی به دنبال بنیان‌گذاری شکل […]

بیست سال پس از معرفی یورو به‌ عنوان پول واحد اروپایی، موسسان این ارز مهم بین‌المللی به دنبال بنیان‌گذاری شکل تازه‌ای از پول نقد هستند: پول دیجیتال اروپایی . کریستین لاگارده رئیس بانک مرکزی اروپا (EZB) در مصاحبه با روزنامه زوددویچه تسایتونگ (چاپ آلمان) از تصمیم این بانک درباره طراحی و عملیاتی نمودن یوروی دیجیتال خبر داد و اظهار داشت به ‌وسیله این ارز شهروندان و شرکت‌ها در عصر دیجیتال به امن‌ترین پول دستیابی خواهند داشت. اهم اظهارات وی در این مصاحبه به شرح زیر می باشد.

سؤال: با عمیلتی شدن پول نقد دیجیتال آیا قرار است که پول نقد کلاسیک در منطقه یورو منسوخ شود ؟

پاسخ: خیر، پول نقد دیجیتال قرار است پول کلاسیک را تکمیل کند، چراکه در شرایط کنونی بسیاری از مردم، خیلی کم از پول نقد معمولی استفاده می‌کنند.

سؤال : پول نقد دیجیتال چه شکلی دارد؟

پاسخ: پول نقد تاکنون به دو شکل سکه و اسکناس در دسترس بوده است. اما قرار است این پول به شکل الکترونیکی نیز وجود داشته باشد. گزافه نیست اگر بگوییم تلفن همراه کیف پول سالهای آینده خواهد بود.

سؤال : اما مردم هم‌اکنون نیز با تلفن همراه ، پرداخت می‌کنند.

پاسخ: بسیاری از مردم هرروز باکارت اعتباری پرداخت می‌کنند. اما در همه این موارد پول بانکی مورداستفاده قرار می‌گیرد. اما یوروی الکترونیک که توسط بانک مرکزی اروپا مدیریت می‌شود ، فرا تر از پول های بانکی است.

سؤال : چه فرقی می‌کند؟

پاسخ: دو نوع پول وجود دارد. در یک نوع آن بانک‌های تجاری مسئولیت دارند و در نوع دیگر بانک‌های مرکزی. بانک‌های تجاری می‌توانند ورشکست شوند، اما بانک‌های مرکزی نمی‌توانند ورشکست شوند. به همین دلیل (خصوصاً در شرایط بحرانی) پول بانک مرکزی مطمئن‌تر است. به‌علاوه در بحران‌های بانکی مردم مایل‌اند پول خود را به‌صورت نقد برداشت کنند. پول نقد دیجیتال نیز این امکان را به مردم می‌دهد. اما برای برداشتن آن نیازی به مراجعه به بانک یا خودپرداز نیست

سؤال : هنگام خرید چه تغییراتی ایجاد خواهد شد؟

پاسخ : شهروند می‌توانند انتخاب کند صورت‌حساب خود را با پول نقد دیجیتال پرداخت کند یا به‌طور کلاسیک با اسکناس و کارت اعتباری

سؤال : آیا شهروندان هنگام پرداختن پول نقد دیجیتال می‌تواند نا‌شناس بمانند ؟

پاسخ : نا‌شناس ماندن هنگام پرداختن پول نقد دیجیتال امکان‌پذیر نیست. اما بانک مرکزی اروپا قول می‌دهد که محرمانه بودن پرداخت را تضمین نماید. با این حال اگر کسی که مایل است هنگام پرداخت واقعاً نا‌شناس بماند می‌تواند با پول نقد کلاسیک پرداخت کند.

سؤال : آیا بحث درباره ارز دیجیتال با عامل”قدرت ” ارتباط دارد ؟

پاسخ: بله. دوسوم پرداخت‌های کلان دیجیتال در اروپا در حال حاضر توسط بانک‌های خارجی انجام می‌شوند. لذا این نگرانی ایجاد می‌شود که ممکن است در سالهای نه‌چندان دور ارز‌های دیجیتال خارج از منطقه اروپا که توسط بازیگران خصوصی یا کشورهای خارجی مدیرت و کنترل می‌شوند، جای پول موجود را بگیرند. EZB نگران است بدین ترتیب سیستم مالی اروپا به تصمیمات بازیگران خارجی وابسته شود.

پرسش: بانک‌های مرکزی دیگر چه‌کار می‌کنند؟

پاسخ: در بیش از ۳۰ کشور در سراسر جهان، شرایط قانونی برای معرفی یک ارز دیجیتال فراهم‌شده است. مضافا در بسیاری از کشورهای دیگر، مقامات بانکی در حال انجام تست‌های مختلف برای طراحی پول نقد دیجیتال هستند. عامل زمان در این خصوص نقش مهمی را بازی می‌کند. اسوارد پاراساد استاد اقتصاد محقق اتاق فکر “بروگینز” در کتاب خود تحت عنوان The Future of Money می‌نویسد اگر صاحبان ارز‌های مهم (مانند دلار، یورو و ین) ارز‌ دیجیتال تولید کنند، این موضوع می‌تواند برای کشورهای دیگر مسئله ساز شود. چراکه ممکن است شهروندان آن کشورها نیز از این ارزهای نوظهور استفاده کنند. لذا او به کشورهای تازه صنعتی شده توصیه می‌کند در مورد ارز‌های دیجیتال سریعاً اقدام کنند.

سؤال : آیا کشورها در زمینه ارز دیجیتال تجربه موفقی دارند ؟

پاسخ: باهاما به‌عنوان اولین کشور، در پاییز گذشته از پول نقد دیجیتال خود تحت عنوان Sand-Dollar رونمایی کرد. چین نیز مایل است در زمان بازی‌های المپیک زمستانی از یوان الکترونیک رونمایی کند.

سؤال: آیا یوروی دیجیتال با دارایی‌های رمزنگاری‌شده مانند “بیت کوین” شباهت دارد؟

پاسخ: هیچ شباهتی وجود ندارد. ازآنجایی‌که یوروی دیجیتال توسط بانک مرکزی اروپا مدیریت خواهد شد، ارزش آن توسط دولت‌های عضو اتحادیه تضمین می‌گردد. اما ارزش دارایی‌های رمزنگاری‌شده تضمین نشده‌ است. دارایی‌های رمزنگاری‌شده ابزارهایی بدون ارزش داخلی هستند که نه درآمدی را تولید می‌کنند و نه قابل بهره‌برداری در زندگی روز مزه شهروندان عادی هستند

سؤال : آیا در آلمان نیز ارز‌ دیجیتال وجود داشته ؟

پاسخ : تاکنون همه تلاش‌ها برای طراحی و تولید پول دیجیتال شکست‌خورده‌اند. طرح موسوم Digicash در دهه ۹۰ میلادی یک نمونه بارز آن است . در این طرح که حتی مورد تائید دویچه بانک نیز قرار گرفت کاربران می‌توانستند به‌صورت آنلاین از طریق حساب خود در دویچه بانک پرداخت‌های خود را انجام دهند. مضافا بانک‌های Dresdner Bank و West-LB نیز Cyber Coins خود را داشتند. اما همه این طرح‌ها به خاطر تقاضای کم طی چند سال شکست خوردند.

سؤال : آیا مثال‌های مثبت نیز وجود دارند ؟

موفقیت طلای الکترونیکی (E-Gold) کمی‌بیشتر بود و میلیون‌ها نفر از طلای الکترونیکی (تا زمانی که مخترع آن توسط FBI بازداشت و به خاطر پول‌شویی محکوم شد) استفاده کردند. اما از آنجایی‌که مجرمان متعددی به ‌طور نا‌شناس از این پول دیجیتال استفاده کرده بودند و کنترل آن امکان‌پذیر نبود، از ادامه کار این پول الکترونیک جلوگیری شد.

دسترسی سریع به محتوای صفحه

مطالب مرتبط