ارزیابی پیامد توافق مالیاتی گروه هفت کشور برای اتریش

ارزیابی پیامد توافق مالیاتی گروه هفت کشور برای اتریش

دسترسی سریع به محتوای صفحه

مقدمه

پس از گفتگوها و رایزنی‌های گسترده نهایتاً وزرای مالیه هفت‌کشور صنعتی موسوم به گروه ۷ در نخستین نشست خود پس […]

ارزیابی پیامد توافق مالیاتی گروه هفت کشور برای اتریش

پس از گفتگوها و رایزنی‌های گسترده نهایتاً وزرای مالیه هفت‌کشور صنعتی موسوم به گروه ۷ در نخستین نشست خود پس از بحران کرونا در تاریخ ۴ تا ۶ ژوئن ۲۰۲۱ در لندن در خصوص میزان و نحوه توزیع عادلانه مالیات شرکتی غول‌های اینترنتی به تفاهم رسیدند.

 کشورهای عضو، در این نشست در کنار سایر موضوعات مهم و اساسی، در زمینه دو موضوع مهم تعیین حداقل مالیات شرکت‌های بزرگ فعال در زمینه خدمات آنلاین و محصولات دیجیتالی با نرخ حداقل ۱۵ درصد و اختصاص سهمی از سود این شرکت‌ها به کشورهایی که خدمات یا محصولات در آنجا عرضه می‌شود، به توافق رسیدند.

در بیانیه‌ وزرای دارایی کشورهای گروه هفت همچنین تأکید شده طبق توافق حاصله شرکت‌های چندملیتی می‌بایست مالیات‌های خود را در کشورهایی که فعالیت رسمی دارند پرداخت نمایند.

بر اساس این توافق، شرکت‌های بزرگ اینترنتی که حاشیه سود بالاتر از ۱۰ درصد دارند، بایستی ۲۰ درصد از مازاد سود ده‌درصدی خود را به کشورهای ذی‌ربط اختصاص دهند.

بر اساس برآوردهای انجام‌شده، اجرایی شدن این تفاهم به معنای اضافه درآمد مالیاتی ۵۰ میلیارد یورویی برای کشورهای اروپایی می‌باشد که از این میزان ۳ میلیارد یورو سهم اتریش خواهد بود. با این وصف، تعیین رقم دقیق به نحوه اجرا و جزئیات مسئله بستگی خواهد داشت.

دستیابی به این توافق، با واکنش‌های گسترده‌ای در کشورهای اروپایی مواجه شد و برخی از کشورها از آن به‌عنوان روزی تاریخی و اقدامی مهم برای اقتصاد جهانی یاد نمودند.

اهمیت این اقدام درواقع با هدف جلوگیری از ترفندهای شرکت‌های بزرگ خدمات اینترنتی ازجمله آمازون، گوگل و فیس‌بوک برای انتقال عواید حاصل از فعالیت‌های تجاری خود به کشورهای با مالیات شرکتی پایین موسوم به بهشت مالیاتی اتخاذ گردیده است.

درواقع، در صورت اجرایی شدن این تفاهم، این مشکل که به‌عنوان نمونه فروش محصولات آمازون در اتریش یا آلمان صورت گرفته لکن سود شرکتی حاصله به خزانه کشورهای دیگر منتقل شود، جلوگیری خواهد شد.

توافق یادشده می‌تواند به جنجال‌های چندین ساله اروپا و امریکا مبنی بر اینکه برخی از کشورهای اروپایی ازجمله اتریش به دنبال اعمال مالیات بر فروش خدمات شرکت‌های دیجیتالی بودند، خاتمه دهد.

هفته قبل امریکا موقتاً اجرای تعرفه‌های تنبیهی که در پاسخ به اقدامات یکجانبِ برخی کشورهای اروپایی ازجمله اتریش و فرانسه برای برقراری مالیات بر خدمات دیجیتالی وضع‌شده بود، معلق کرد.

بااین‌حال برخی از ارزیابی‌ها حاکی از آن است که سود اصلی این اقدام عاید خود دولت امریکا خواهد شد، زیرا با افرایش نرخ مالیات شرکتی در کشورهای موسوم به بهشت مالیاتی، دیگر این غول‌های اینترنتی فعالیت‌های خود را برای کاهش مالیات به سایر کشورها منتقل نخواهند کرد.

در اتریش از سال گذشته برای تبلیغات آنلاین مالیات وضع‌شده است، حال پرسش این است که چنانچه این مسئله در چارچوب اعضای OECD نیز موردتوافق قرار گیرد، اتریش اقدام به حذف این مالیات خواهد کرد یا خیر؟ این اقدام در سال اول ۴۳ میلیون درآمد اضافی عاید اتریش کرد و به نظر می‌رسد در سال جاری حداقل به میزان دو برابر این مبلغ درآمد حاصل شود.

دسترسی سریع به محتوای صفحه

مطالب مرتبط