آینده مناسب تولید گاز در شرکت نفت و گاز اتریش

آینده مناسب تولید گاز در شرکت نفت و گاز اتریش

دسترسی سریع به محتوای صفحه

مقدمه

درحالی‌که خانوارهای و بخش‌های بزرگی از اقتصاد و صنعت به دلیل افزایش قیمت انرژی با چالش‌های جدی روبرو می‌باشند، این […]

درحالی‌که خانوارهای و بخش‌های بزرگی از اقتصاد و صنعت به دلیل افزایش قیمت انرژی با چالش‌های جدی روبرو می‌باشند، این افزایش قیمت نفت و گاز سبب شده است تا شرکت نفت و گاز اتریش OMV بتواند با کسب درآمد بیشتر، در دوره پررونق جدیدی قرار گیرد.

او ام فا توانست، در سال ۲۰۲۱ از شرکت شیمیایی تابعه خود Borealis نیز به‌طور متناسبی بهره ببرد و اکنون می‌خواهد ۲۴ درصد سود بیشتر به مبلغ ۳۰. ۲ یورو به ازای هر سهم به سهامداران خود بپردازد. هولدینگ ایالتی Öbag که ۵. ۳۱ درصد سهام او ام فا را در اختیار دارد، با همین پرداخت تشویقی، کمی بیش از ۲۳۷ میلیون یورو درآمد کسب خواهد کرد.

او ام فا در حال حاضر روی یک استراتژی جدید کار می‌کند؛ مانند سایر شرکت‌های صنعت نفت، OMV خود را تحت‌فشار فزاینده‌ای می‌بیند تا تجارت خود را با توجه به انتقال انرژی برنامه‌ریزی‌شده پایدارتر کرده و تا حد امکان با آیین‌نامه‌های زیست‌محیطی همراه شود.

در این چارچوب انتظار می‌رود که او ام فا، بخش تازه تأسیس و به‌ویژه سودآور خود، یعنی تولید پلاستیک‌های قابل بازیافت را در سال‌های آینده گسترش دهد. هرچند در سال‌های اخیر به‌طور تدریجی سعی کرده است تا از تجارت با نفت خام فاصله گیرد، بااین‌حال، گاز همچنان نقش مهمی را در آینده فعالیت‌های این شرکت در حوزه سوخت و انرژی ایفا خواهد کرد.

 

سال گذشته شرکت OMV به‌طور متوسط روزانه ۴۸۶ هزار بشکه نفت و گاز تولید کرده است و در این میان گاز بیش از نیمی از کل تولید را به خود اختصاص داده و حجم فروش تا ۲۰ درصد افزایش‌یافته است.

مدیرعامل این شرکت برای سال جاری، میانگین قیمت واقعی گاز را بیش از ۲۵ یورو در هر مگاوات ساعت پیش‌بینی کرده است و شایان‌ذکر است که در سال گذشته این شاخص قیمت ۵. ۱۶ یورو بوده است.

وی همچنین میانگین قیمت نفت خام برنت را بالاتر از ۷۵ دلار در هر بشکه می‌داند و معتقد است که باوجود تلاش برای کاهش سوخت‌های فسیلی، زمان و تلاش زیادی نیاز است تا بتواند از سوخت‌های فسیلی بی‌نیاز شد و شاید گاز، در مرحله نخست، جایگزین مناسب‌تری نسبت به نفت باشد.

مدیر مالی او ام فا در خصوص درآمدهای این شرکت و تغییرات ساختاری به‌طور خاص به سهام یک پالایشگاه در ابوظبی اشاره کرد که اکنون به دلیل انتقال انرژی، انتظارات بازار درازمدت برای آن متفاوت است و با برنامه‌ریزی‌های جدید او ام فا فاصله دارد. شرکت تولیدات شیمیایی Borealis، تجارت کود، ملامین و نیتروژن خود را به سازنده کود EuroChem می‌فروشد.

Borealis اعلام کرد که در این خصوص قراردادی ۴۵۵ میلیون یورویی با EuroChem بسته است و انتظار می‌رود این که روند انتقال تا نیمه دوم سال جاری نهایی گردد. گروه EuroChem دارای سایت‌های تولیدی عمده در روسیه، بلژیک، قزاقستان و لیتوانی است و تعداد کارکنان آن به بیش از ۲۷۰۰۰ نفر در ۴۰ کشور می‌رسند.

با خرید تجارت Borealis، امکانات تولید در اتریش، آلمان و فرانسه و همچنین شبکه فروش و توزیع را به دست می‌آورد. انتظار می‌رود این فروش و نقل و انتقالات در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ نهایی گردد. EuroChem که توسط میلیاردر روسی آندری ملنیچنکو تأسیس‌شده است، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کود در جهان است.

 برگرفته از مقاله نسخه چاپی روزنامه وینرتسایتونگ مورخ جمعه ۴ فوریه ۲۰۲۲

دسترسی سریع به محتوای صفحه

مطالب مرتبط