آمار مقدماتی تجارت خارجی ایران طی دوازده ماهه سال 1399

آمار مقدماتی تجارت خارجی ایران طی دوازده ماهه سال ۱۳۹۹

دسترسی سریع به محتوای صفحه

مقدمه

مجموع مبادلات بازرگانی خارجی جمهوری اسلامی ایران طی دوازده‌ماهه سال ۱۳۹۹ (منتهی به پایان اسفندماه) برگرفته از سایت گمرک کشورمان […]

تجارت خارجی ایران

مجموع مبادلات بازرگانی خارجی جمهوری اسلامی ایران طی دوازده‌ماهه سال ۱۳۹۹ (منتهی به پایان اسفندماه) برگرفته از سایت گمرک کشورمان به‌قرار ذیل است:

در یازده‌ماهه نخست سال ۱۳۹۹، میزان صادرات قطعی غیرنفتی کشور (به‌استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی) بالغ‌بر ۱۱۳.۶۷۴ هزار تن و به ارزش ۳۴.۹۹۸ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۸، کاهشی ۱۵.۰۵ درصدی در وزن و ۱۴.۶۳ درصدی در ارزش دلاری داشته است.

همچنین میزان واردات کشور در این مدت، با کاهشی ۵.۸۱ درصدی در وزن و ۱۱.۷۲ درصدی در ارزش دلاری در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۸، به ارقام ۳۳.۷۳۶ هزار تن و ۳۸.۸۹۳ میلیون دلار رسیده است.

طی دوازده‌ماهه اول سال ۱۳۹۹، بیشترین میزان صادرات کشور، به مقصد کشورهای چین، با رقمی بالغ‌بر ۹.۰۷۷ میلیون دلار و سهم ۲۵.۹۴ درصد از کل ارزش صادرات، عراق با ۷.۴۴۸ میلیون دلار و سهم ۲۱.۲۸ درصد، امارات متحده عربی با ۴.۶۶۲ میلیون دلار و سهم ۱۳.۳۲ درصد، ترکیه با ۲.۵۳۷ میلیون دلار و سهم ۷.۲۵ درصد و کشور افغانستان با ۲.۳۰۸ میلیون دلار و سهم ۶.۶۰ درصد از کل ارزش صورت گرفته است.

کشورهای اصلی طرف معامله واردات

در دوازده ماه سال ۱۳۹۹ کشور چین با اختصاص رقمی بالغ‌بر ۹.۸۴۳ میلیون دلار و سهمی در حدود ۲۵.۳۱ درصد از کل ارزش واردات، در جایگاه نخست کشورهای طرف معامله قرارگرفته است.

همچنین کشورهای امارات متحده عربی با ۹.۷۵۸ میلیون دلار و سهم ۲۵.۰۹ درصد، ترکیه با ۴.۴۰۰ میلیون دلار و سهم ۱۱.۳۱ درصد، هند با ۲.۱۴۰ میلیون دلار و سهم ۵.۵۰ درصد و آلمان با ۱.۵۸۱ میلیون دلار و سهم ۴.۷۶ درصد از کل ارزش واردات جز کشورهای عمده طرف معامله واردات بوده‌اند.

دسترسی سریع به محتوای صفحه

مطالب مرتبط