آفریقا، بازار هدف اتریش در آینده

آفریقا، بازار هدف اتریش در آینده

دسترسی سریع به محتوای صفحه

مقدمه

اتریش از جمله کشورهایی است که سعی می کند از طریق دفتر تجارت خارجی خود در ژوهانسبورگ بازارهای آفریقا را […]

اتریش از جمله کشورهایی است که سعی می کند از طریق دفتر تجارت خارجی خود در ژوهانسبورگ بازارهای آفریقا را به روی محصولات صادراتی خود باز نماید.

درحال حاضر بزرگترین صادرکنندگان اتریشی به جنوب آفریقا عبارتند از یک سازنده توربین در گراتس ( Andritz)، یک تولید کننده موتور سیکلت در Mattghofen بنام KTM، یک تولید کننده نوشیدنی انرژی زا در Fuschl بنام Red Bull و کارخانه خودروساز آلمانی BMW در اتریش علیا .

موتورهای BMW X3 فرمان راست که در آفریقای جنوبی مونتاژ می‌شود، در اتریش تولید و برای مونتاژ به آفریقای جنوبی ارسال میشوند و همچنین شرکتKTM یکی از مهم ترین شرکت های عرضه کننده موتورسیکلت های خارج از جاده است که در آفریقای جنوبی، مشتریان بسیاری دارد. همچنین در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر نیز یک سوم انرژی برق تولیدی در آفریقای جنوبی توسط زیرساخت ها و توربین‌های اتریشی تولید می‌گردند. اتریش همچنین پارچه‌های پنبه ای، دارویی و پلاستیکی را به قاره آفریقا صادر می‌کند. آمار مرکز آمار اتریش در این خصوص حاکی از آن است که تنها ۲ . ۱ درصد از صادرات اتریش به قاره آفریقا و حدود یک سوم آن به آفریقای جنوبی می‌باشد.

مهم ترین کشورهای مقصد اتریش برای صادرات علاوه بر آفریقای جنوبی، الجزایر، مصر و مالی هستند. ۸۰ درصد از صادرات اتریش به آفریقا فقط به هفت کشور می رسد. مارگارت شرامبوک، وزیر اقتصاد و دیجیتال سازی اتریش تلاش دارد تا نگاه به بازار آفریقا را تغییر دهد و بازارهای جدیدی را در آفریقا برای شرکت های داخلی فراهم کند و دومین جلسه با سران کشورهای آفریقایی در وین، در همین راستا برگزار می‌شود.

رواندا، کنیا و نیجریه پیش از این نیز با اتریش در این خصوص همکاری داشته اند و در طول سال جاری قرار است خانم اشرامبوک با نمایندگانی از اتیوپی، ساحل عاج، غنا، کنیا، نیجریه، رواندا، تانزانیا و اوگاندا نیز ملاقات نماید. نشست یاد شده قرار است تا در بهار سال جاری میلادی در وین برگزار شده و برروی توسعه حوزه همکاری‌ها با این کشورها بررسی ویژه ای صورت پذیرد. خانم شرامبوک تمرکز اتریش را بر دیجیتالی سازی و فناوری‌های سبز می داند که نقطه قوت اتریش به شمار می آیند..

آفریقا با بیش از ۲ . ۱ میلیارد نفر جمعیت، پتانسیل بسیار خوبی برای محصولات اتریشی دارد. اکثریت جمعیت جوان بوده و نیروی کار بسیار خوبی را نیز برای شرکت های اروپایی می‌تواند فراهم نماید. همچنین منابع طبیعی آفریقا، می‌توانند برای اتریش و دیگر کشورهای اروپایی، شرایط فعالیت و تجارت بسیار خوبی را فراهم نمایند.

علاوه بر این، بزرگترین توافقنامه تجارت آزاد جهان به تفکیک کشورها (AfCFTA) از ابتدای سال ۲۰۲۱ اجرایی شده است که شامل ۵۴ کشور آفریقایی نیز می‌باشد و اکثر کشورهای آفریقایی بیش از پیش علاقمندی خود را برای همکاری در زمینه‌های گوناگون با اروپا نشان داده اند.

با این وجود کارشناسان موسسه پژوهش های اقتصادی اتریش، از یک سو عدم اطمینان فضای سیاسی کشورهای آفریقایی را بزرگترین مانع همکاری صد درصدی با این کشورها می دانند. از زمان اجرایی شدن توافق تجاری آفریقا، کودتاهای متعددی صورت گرفته است که برخی از آنها موفقیت آمیز بوده است. همچنین بی ثباتی سیاسی، توسعه اقتصادی را کند کرده و سرمایه گذاران خارجی را دلسرد می‌کند.خطر دیگری که سرمایه‌های اروپایی را در آفریقا تهدید می‌کند، تغییرات آب و هوایی می‌باشند. پیش بینی می‌شود کشورهای جنوب صحرای آفریقا به دنبال روند گرمایش جهانی، در آینده ای نزدیک با بحران‌های گوناگونی روبرو باشند که به دنبال آن بحران‌های مهاجرت از این مناطق به اروپا، تهدید های جدی برای اروپا به شمار می آیند.

دسترسی سریع به محتوای صفحه

مطالب مرتبط