تولید نیمی از کالاهای منتخب صنعتی افزایش یافت

تولید نیمی از کالاهای منتخب صنعتی افزایش یافت

دسترسی سریع به محتوای صفحه

مقدمه

آمار سالانه منتشر شده از سوی وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که سال قبل از ۲۸ کالای […]

آمار سالانه منتشر شده از سوی وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که سال قبل از ۲۸ کالای منتخب صنعتی، تولید ۱۶ کالا بین ۲.۱ تا ۱۰۱.۲ درصد افزایش یافته است. در این مدت تولید یک کالا بیش از ۵۰ درصد، سه کالا بیش از ۲۰ (تا ۵۰ درصد)، چهار کالا ۱۰ تا ۲۰ درصد و هشت کالا کمتر از ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته و تولید ۱۲ کالا نیز کاهش یافته است.

بر اساس این آمار در سال ۱۴۰۰ تولید کامیون، کامیونت و کشنده بیشترین افزایش را داشته و با ۱۰۱.۲ درصد افزایش به ۱۳ هزار و ۲۱۳ دستگاه رسیده است. در این میان دو کالای دیگری که بیشترین افزایش تولید را داشتند شامل اتوبوس و مینی بوس و ون با ۴۴.۲ و چرم با ۳۲.۱ درصد افزایش است.

روغن ساخته شده نباتی از دیگر کالاهایی است که تولید آن ۲۰ درصد افزایش داشته، به طوری که تولید روغن در سال ۱۴۰۰ با ۲۵.۳ درصد افزایش به بیش از دو میلیون تن رسیده است. تولید این محصول در سال ۱۳۹۹ معادل بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن بود.

بر اساس نامه دبیر ستاد تنظیم بازار، کارخانه های تولیدی در سال قبل باید نسبت به تولید ماهانه ۱۸۰ هزار تن روغن که ۱۲۰ هزار تن در بخش های خانوار، ۲۵ هزار تن در بخش صنف و ۳۵ هزار تن در بخش صنعت خواهد بود، اقدام می‌کردند.

وضعیت تولید لوازم خانگی

بر اساس این آمار تولید انواع لوازم خانگی با افزایش ۱۰.۱ درصدی به بیش از پنج میلیون و ۲۶ هزار دستگاه رسیده است.

از بین انواع لوازم خانگی تولید ماشین لباسشویی و یخچال و فریزر با ۲۰ و ۸.۳ درصد افزایش به ترتیب به بیش از یک میلیون و ۴۵۶ هزار و دو میلیون و ۲۶۵ هزار دستگاه رسیده است. تولید این دو محصول در سال ۱۳۹۹ حدود یک میلیون و ۲۱۳ هزار و دو میلیون و ۹۰ هزار دستگاه بود. تولید انواع تلویزیون هم در این مدت ۳.۶ درصد افزایش یافته و به حدود یک میلیون و ۳۰۵ هزار دستگاه رسیده است.

در این میان تولید کولر آبی و الکتروموتور با کاهش ۱.۶ و ۱۸.۶ درصدی مواجه بوده و تولید آن‌ها در سال قبل معادل بیش از یک میلیون و ۲۴۶ هزار و هشت میلیون و ۵۴۱ هزار دستگاه بوده است.

اواخر بهمن قیمت برخی از انواع لوازم خانگی ۸ تا ۱۲ درصد افزایش یافت که البته وزارت صمت تولیدکنندگان را ملزم به بازگرداندن این قیمت‌ها کرد. البته در همان زمان سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی افزایش ۳۹ درصدی حقوق و دستمزد، گران شدن قیمت جهانی مواد اولیه و افزایش نرخ ارز که شش برابر نسبت به سال ۱۳۹۷ شده را از دلایل افزایش قیمت‌ عنوان کرد.

گفتنی است که سرپرست معاونت امور بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) هدف این وزارتخانه را تولید ۱۱.۶ میلیون دستگاه لوازم خانگی در سال عنوان کرده بود، اما گفته بود که تقاضا در این بازار حدود ۱۲.۵ میلیون دستگاه و بخش اعظم آن در بخش لوازم خانگی کوچک است.

از جمله مهم‌ترین کالاهای دیگری که تولید آن‌ها افزایش داشته نیز می‌توان به کمباین، انواع کاغذ، تراکتور، پتروشیمی، روغن موتور به ترتیب با ۳.۱، ۵.۱، ۲.۸، ۲.۱ و ۳.۴ درصد افزایش اشاره کرد.

تولید ۱۲ کالا کاهش یافت

از بین ۲۸ کالای منتخب صنعتی تولید ۱۲ کالا کاهش داشته که بیشترین کاهش مربوط به الیاف اکریلیک با ۷۶ درصد، سموم دفع آفات نباتی با ۲۹.۱ و پودر شوینده با ۱۹.۳ درصد کاهش بوده است. کمترین کاهش تولید نیز مربوط به وانت با ۱.۵ درصد بوده است.

انواع سواری، لاستیک خودرو، سموم دفع آفات نباتی و انواع کفش نیز دیگر کالاهایی است که تولیدشان در این مدت کاهش یافته است.

دسترسی سریع به محتوای صفحه