نگاهی به طرح توسعه روستایی در اتریش

نگاهی به طرح توسعه روستایی در اتریش

دسترسی سریع به محتوای صفحه

مقدمه

طرح توسعه روستایی در اتریش( RDP= Rural Development Plan) بطور رسمی در تاریخ ۱۲ دسامبر ۲۰۱۴ از سوی اتحادیه اروپایی […]

توسعه روستایی

طرح توسعه روستایی در اتریش( RDP= Rural Development Plan) بطور رسمی در تاریخ ۱۲ دسامبر ۲۰۱۴ از سوی اتحادیه اروپایی به منظور تقویت زیرساخت های روستایی اتریش به تصویب رسید. دوره اجرای این طرح ۷ سال است که از سال ۲۰۱۴ لغایت ۲۰۲۰ ادامه داشته و ۷.۸میلیارد یورو برای اجرای آن پیش بینی گردیده است که از این مبلغ، ۳.۹۴ میلیارد یورو از طریق منابع اتحادیه اروپا و بقیه از اعتبارات ملی تامین می‌شود.

۷۱ درصد اعتبار پیش بینی شده برای مدیریت بهینه منابع و تشویق کشاورزان به رعایت محیط زیست اختصاص می یابد زیرا ۸۰ درصد از مناطق کشاورزی اتریش در قالب قراردادهای کشاورزی به زیر کشت می رود. همچنین ۶۰۰ هزار نفر برای تقویت ابداعات و رعایت اصول کشاورزی مدرن تحت آموزش قرار گرفته و اقداماتی به منظور سرمایه گذاری در بیش از ۲۰ هزار هولدینگ کشاورزی در دستور کار قرار می‌گیرد.

شرایط و چالش های مهم اتریش در بخش توسعه روستایی:

اتریش مناطقی به وسعت ۸۴ هزار کیلومتر مربع را در بر می‌گیرد که ۸۰ درصد آن روستایی است. ۳۲ درصد کل مساحت کشور را مزارع کشاورزی و ۴۴ درصد را جنگل ها در بر می‌گیرد. ۸.۹ میلیون نفر جمعیت اتریش است که ۶۶ درصد آن در روستاها زندگی می‌کنند. نرخ بیکاری در اتریش یکی از پایین ترین‌ها در اتحادیه اروپایی است.

کشاورزی در اتریش از سوی مزارع کوچک دنبال می‌شود که بهمین دلیل بهره وری آن را بدلیل توان اندک در برابر مزارع و هولدینگ های بزرگ کشاورزی کاهش می دهد. ۸۷ درصد هولدینگ های کشاورزی اتریش در مناطقه کوهستانی و مرتفع استقرار دارند که بدلیل شرایط خاص جغرافیایی و سایر موانع، با مشکلاتی همراه است. حمایت از کشاورزان در این مناطق بمنظور تضمین شرایط زندگی آنان یکی از دشواری‌هاست.

کاهش جمعیت روستایی، کیفیت آب های زیرزمینی و آلودگی‌های زیست محیطی برخی دیگر از دشواری‌ها در این بخش است.

پیشنهادات طرح تحول روستایی اتریش برای رفع مشکلات

بمنظور تقویت رقابت پذیری بخش کشاورزی، RDP تاکید زیادی بر سرمایه گذاری بر روی اهداف محیط زیستی و شرایط آب و هوایی دارد. رقابت پذیری صنایع غذایی، تجارت در مناطق روستایی، تعادل در توسعه روستایی و ایجاد ّ مشاغل سبزّ از جمله سایر اقدامات در این بخش است.

حفظ منابع ملی و چشم انداز فرهنگی از اهداف اصلی RDP است. بهمین جهت توسعه زراعت ارگانیک با توجه به این واقعیت که هم اینک ۲۰ درصد تولیدات کشاورزی اتریش را محصولات ارگانیک تشکیل می دهد در این طرح مورد اهتمام قرار گرفته است.

تامین مدیریت کشاورزی پایدار شامل زراعت ارگانیک و اقدامات محیط زیستی از سایر اهداف RDP است. اتریش قصد دارد تنوع تولیدات ارگانیک، مدیریت آب و خاک از طریق اقدامات محیط زیستی را بهبود بخشد.

احیاء، حفظ و تقویت اقتصاد مرتبط با کشاورزی و جنگلداری یکی از پایه‌های اهداف طرح توسعه روستایی اتریش است. برخی از سرمایه گذاری‌ها این طرح در مناطقی انجام می‌شود که کاهش جمعیت روستایی و یا عدم اشتیاق به سرمایه گذاری در آنها مشاهده شده است.

۶۴۵ طرح همکاری میان اتحادیه‌های کشاورزی و موسسات آموزشی و تحقیقاتی فراهم شده که ۶۰۰ هزار نفر در آنها به آموزش مشغول خواهند شد.

رقایت پذیری بخش کشاورزی و جنگلداری در اتریش

۲۰ هزار دامداری ( ۱۳ درصد کل) تحت پوشش اقدامات مربوط به محیط زیست، آب و هوا و سلامت دام ها قرار می‌گیرند. ۶۰۰ طرح همکاری در این بخش با مشارکت دامداران به اجرا گذاشته می‌شود.

سازمان‌های مرتبط با تولیدات، پروسس، بازاریابی مواد غذایی و مدیریت خطر در کشاورزی

۴۵ هزار هولدینگ کشاورزی به منظور افزایش کیفیت محصولات مواد غذایی مورد حمایت قرار می‌گیرد. ایجاد ارزش افزوده در محصولات کشاورزی، تقویت بازارهای محلی، کوتاه کردن زنجیره عرضه و گروه‌های تولیدی در این بخش مورد توجه قرار گرفته است.

احیاء، محافظت و تقویت اکوسیستم مرتبط با کشاورزی و جنگلداری

۶۱ درصد منابع مورد نظر در آر دی پی به کشاورزانی که اقدامات مدیریت آب و محیط زیست بخصوص زراعت ارگانیک را دنبال نمایند اختصاص می یابد.

بهره وری منابع و آب و هوا

اولویت سرمایه گذاری بر روی بهره وری انرژی، کاهش انواع آلودگی و تولید انرژی‌های تجدید پذیر در مزارع و مناطق روستایی است. سرمایه گذاری با نتایج اندک و مناطق دارای مشکلات بیشتر مورد حمایت قرار می‌گیرد.

۱۰۰۰ طرح سرمایه گذاری در بخش جنگل و توسعه و تقویت آن پیش بینی شده است.

همبستگی اجتماعی و توسعه محلی در مناطق روستایی

تمرکز در این بخش بر روی ایجاد اشتغال و تضمین رشد بعلاوه بهبود کیفیت زندگی در مناطق روستایی از طریق توسعه تجارت، نوآوری و همکاری و مشارکت است.۵.۵ درصد منابع RDP برای توسعه انجمن‌های روستایی هزینه می‌شود.

اطلاعات بیشتر در این زمینه از طریق وبسایت های ذیل قابل دسترس است:

Ec.europa.eu/agriculture

Enrd.ec.europa.eu

Bmlfuw.gv.at( وزارت فدرال کشاورزی و جنگلداری اتریش)

دسترسی سریع به محتوای صفحه

مطالب مرتبط